En kort SMS er en halv kilometer kjøring
(Foto: NAF)

En kort SMS er en halv kilometer kjøring

Forrige onsdag var det den europeiske trafikksikkerhetsdagen, der norsk politi i samarbeid med TISPOL (European Traffic Police Network), har som mål å ha null drepte på europeiske veier en dag i året.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Kjører du bil, skal du ha full oppmerksomhet på veien hele tiden. Dette er et godt tiltak fra politiet, og vi oppfordrer alle til å kjøre trafikksikkert året rundt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Akkurat som fyllekjørere, tror ikke mobilbrukere at kjøringen blir påvirket av mobilbruken. I trafikken er det dessverre dagligdags å bryte lover og regler som setter andres liv i fare.

– Det er ikke noe fasitsvar på hvordan vi skal få bukt med dette problemet, men det munner ut i holdninger. Man må ha respekt for det å kjøre bil. Lesing av SMS, oppdatering av Facebook-status, bruk av Snapchat og andre distraksjoner, viser mangel på denne respekten. Og det er livsfarlig, mener Sødal.

Må du svare SMS-en i bilen?

Bruker du rundt 20 sekunder på å skrive en kort SMS, kjører du over en halv kilometer uten å fokusere på veien hvis farten er 80 kilometer i timen. Dette setter deg selv og ikke minst andre i fare.

Forskning fra USA viser at bruk av mobiltelefon i bil tilsvarer å kjøre med 0,8 promille. Bare en enkel telefonsamtale øker reaksjonstiden med 0,25 sekunder. Det høres kanskje lite ut, men i fart utgjør det mange meter.

– Project EDWARD (European Day Without Any Road Deaths), minner folk på å kjøre sikkert. Det generelle rådet er selvsagt å la være å snakke i mobil i bil, selv om det med rett utstyr er tillatt. Alle distraksjoner reduserer din evne som sikker sjåfør, avslutter Nils Sødal i NAF.

SMART TRANSPORT/20. februar 2019

Ford tester unikt transportsystem for mindre kø og forurensing

Ford tester et skybasert transportsystem med varebiler, sykkelbud og bud til fots for å levere pakker. Bilprodusenten forventer en kraftig økning i leveringseffektiviteten, færre køer og bedret miljø i urbane strøk. Les hele saken

TRANSPORTNÆRINGEN/19. februar 2019

Korleis skal vi løyse framtidas transportutfordringar

– Digitalisering og autonomi brukt på rett måte kan skape ein betre reisekvardag, effektivisere næringstransporten og hjelpe oss å nå andre viktige mål i transportpolitikken. Teknologi vil også vere avgjerande for å oppnå utslippskutt. Eg er difor glad for at vi gjennom Transport21 no samlar flinke og engasjerte folk som kan gje oss råd om korleis vi best kan innrette innsatsen for forsking og innovasjon i samferdselssektoren, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen