Gammel asfalt er en ressurs.
Gammel asfalt er en ressurs. (Foto: Bente Tovik)

En million tonn asfalt gjenbrukes hvert år

Statens vegvesen, sammen med entreprenører og andre byggherrer, gjenbruker i dag all asfalt som freses opp fra norske veier.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Gammel asfalt er en ressurs som kan og bør brukes som råvare i ny asfalt. Det aller meste brukes inn i nye veiprosjekter. Det betyr at så mye som en million tonn gammel asfalt brukes på nytt hvert eneste år, forteller sjefingeniør Joralf Aurstad ved Vegavdelingen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Veldig forenklet kan man si at 1 million tonn asfalt tilsvarer strekningen fra Kristiansand til Trondheim – en strekning på ca 800 km.

Bruk av returasfalt sparer ressurser, energi og utslipp av klimagasser

– Vi er svært opptatt av gjenbruk, understreker Joralf Aurstad. Asfalt som inneholder gjenbruksmasser skal tilfredsstille de samme kvalitetskriteriene og ha samme kvalitet og levetid som asfalt med «nye» råvarer.

Norge har tidligere vært kritisert for å ligge bak mange av våre naboland i graden av gjenbruk. Dette skyldes i stor grad at Norge har stor tilgang på naturressurser som fjell og grus. Men naturforekomster er ikke utømmelige, og nå satser vi på gjenbruk av all asfalt, sier Aurstad.

Legger 1000 tonn asfalt på en natt

I Follo jobbes det nattskift for å legge nytt asfaltdekke på fv. 36 Jørgenrud–Oslo grense (Siggerud).

– Bare i natt kjøres det ut 1000 tonn asfalt til arbeidslaget på fylkesveien, forteller byggeleder Trond Ørmen i Statens vegvesen.

Asfaltfabrikken bruker gammel asfalt som råvare i asfaltproduksjon. Foto: Bente Tovik

– Dette er asfalt med 25 prosent gjenbruksmasser. Det betyr at i disse 1000 tonn asfalt er det blandet inn 250 tonn brukte asfaltmasser. Gjenbruksasfalten tilfredsstiller alle de samme kravene som asfalt uten gjenbruk, sier han.

Det er Veidekke Asfalt som har kontrakten i Follo, og asfalten produseres og kjøres ut fra asfaltfabrikken i Moss.

Satser på miljøvennlig asfalt

Asfaltfabrikken i Moss er en av landets største. I 2017 produserte fabrikken 255 000 tonn asfalt. Her lagres også brukt asfalt som knuses og blandes inn som gjenbruksasfalt.

– Det er arbeidet med gjenbruk av gammel asfalt og såkalt lavtemperaturasfalt (LTA) som gir oss de største miljøgevinstene, forteller Bent Aune distriktsleder i Veidekke Asfalt.

– Ved å benytte 10 prosent gjenbruk i nyprodusert asfalt, reduserer vi CO2-utslippene med hele 8 prosent pr tonn. Ved 25 prosent gjenbruk blir tallet høyere.

ALKOLÅS/12. desember 2018

Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven. De nye reglene som trer i kraft fra nyttår betyr at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag fra 1. januar 2019 skal ha alkolås. Les hele saken

LOGISTIKK/10. desember 2018

Samarbeider for å redusere time-to-market for 3D-printede deler

PostNord AB, leverandøren av kommunikasjons- og logistikkløsninger i Norden, kunngjorde at selskapet har inngått partnerskap med GKN Powder Metallurgy, en ledende innovasjonsutviklingspartner innen produksjonsindustrien. Samarbeidet vil gjøre 3D-print av deler i produksjonsindustrien til et mer åpent og tilgjengelig marked. Les hele saken

Til toppen