Gammel asfalt er en ressurs.
Gammel asfalt er en ressurs. (Foto: Bente Tovik)

En million tonn asfalt gjenbrukes hvert år

Statens vegvesen, sammen med entreprenører og andre byggherrer, gjenbruker i dag all asfalt som freses opp fra norske veier.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Gammel asfalt er en ressurs som kan og bør brukes som råvare i ny asfalt. Det aller meste brukes inn i nye veiprosjekter. Det betyr at så mye som en million tonn gammel asfalt brukes på nytt hvert eneste år, forteller sjefingeniør Joralf Aurstad ved Vegavdelingen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Veldig forenklet kan man si at 1 million tonn asfalt tilsvarer strekningen fra Kristiansand til Trondheim – en strekning på ca 800 km.

Bruk av returasfalt sparer ressurser, energi og utslipp av klimagasser

– Vi er svært opptatt av gjenbruk, understreker Joralf Aurstad. Asfalt som inneholder gjenbruksmasser skal tilfredsstille de samme kvalitetskriteriene og ha samme kvalitet og levetid som asfalt med «nye» råvarer.

Norge har tidligere vært kritisert for å ligge bak mange av våre naboland i graden av gjenbruk. Dette skyldes i stor grad at Norge har stor tilgang på naturressurser som fjell og grus. Men naturforekomster er ikke utømmelige, og nå satser vi på gjenbruk av all asfalt, sier Aurstad.

Legger 1000 tonn asfalt på en natt

I Follo jobbes det nattskift for å legge nytt asfaltdekke på fv. 36 Jørgenrud–Oslo grense (Siggerud).

– Bare i natt kjøres det ut 1000 tonn asfalt til arbeidslaget på fylkesveien, forteller byggeleder Trond Ørmen i Statens vegvesen.

Asfaltfabrikken bruker gammel asfalt som råvare i asfaltproduksjon. Foto: Bente Tovik

– Dette er asfalt med 25 prosent gjenbruksmasser. Det betyr at i disse 1000 tonn asfalt er det blandet inn 250 tonn brukte asfaltmasser. Gjenbruksasfalten tilfredsstiller alle de samme kravene som asfalt uten gjenbruk, sier han.

Det er Veidekke Asfalt som har kontrakten i Follo, og asfalten produseres og kjøres ut fra asfaltfabrikken i Moss.

Satser på miljøvennlig asfalt

Asfaltfabrikken i Moss er en av landets største. I 2017 produserte fabrikken 255 000 tonn asfalt. Her lagres også brukt asfalt som knuses og blandes inn som gjenbruksasfalt.

– Det er arbeidet med gjenbruk av gammel asfalt og såkalt lavtemperaturasfalt (LTA) som gir oss de største miljøgevinstene, forteller Bent Aune distriktsleder i Veidekke Asfalt.

– Ved å benytte 10 prosent gjenbruk i nyprodusert asfalt, reduserer vi CO2-utslippene med hele 8 prosent pr tonn. Ved 25 prosent gjenbruk blir tallet høyere.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen