En Seir for klimaet

En Seir for klimaet

Fiskebåtrederiet Seir setter kursen for lavutslippssamfunnet med sin nye linebåt MS Seir. Enova bidrar med 3,4 millioner til klimaløsningene om bord.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Det er havet vi henter inntektene våre fra, så det er klart vi er opptatt av å ta vare på det. Alt annet hadde vært kortsiktig. Derfor ønsker vi å redusere klimafotavtrykket vårt. Da var det kjekt for oss at Enova ville være med på å realisere prosjektet og gjøre båten enda bedre, sier Jostein Urkedal i fiskebåtrederiet Seir.

Gjør fiskeflåten grønnere

Enova bidrar med over 3,4 millioner kroner til prosjektet, som reduserer de årlige utslippene med mer enn 500 tonn CO2.

– For å kutte klimagassutslipp i fiskerinæringen, må rederiene ta i bruk ny teknologi og nye løsninger. Vi fisker nå etter gode klimaprosjekter i næringen, med både rådgiving og økonomisk støtte som agn. Prosjektet med Seir er et godt eksempel på hvordan Enova kan bidra til å gjøre den norske fiskeflåten grønnere, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova.

MS Seir får en effektiv motor og strømgenerering som er bedre tilpasset båtens driftsprofil. I tillegg utstyres fiskebåten med en azimuth-thruster (dreibar sidepropell) som kan roteres 360 grader. Dette gjør båten lettere å manøvrere, og åpner for å bruke kun hjelpemotoren store deler av tiden. Begge deler sparer drivstoff og gir i tillegg et mer effektivt fiske.

– Å tilpasse motoren til driftsprofilen er generelt et viktig tiltak. Der har fiskeriene mye å hente. Azimuth-thrustere er ikke så mye brukt at vi kjenner fordelene med dem godt nok for fiskebåter. Derfor er vi glade for at Seir bidrar til å bygge kunnskap og erfaring i bransjen, sier Hersleth.

Tenker globalt, handler lokalt

Fiskebåtrederiet behøvde ikke gå langt utenfor hjemkommunen Haram på Sunnmøre for å sette prosjektet ut i livet. Ålesund-baserte Skipsteknisk AS har designet båten, og det er Vaagland båtbyggeri på Nordmøre som skal bygge den.

Båten blir sjøsatt i 2018, og kommer til å operere langs norskekysten, i Barentshavet, rundt Færøyene, Island, Grønland og Newfoundland.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen