En Seir for klimaet

En Seir for klimaet

Fiskebåtrederiet Seir setter kursen for lavutslippssamfunnet med sin nye linebåt MS Seir. Enova bidrar med 3,4 millioner til klimaløsningene om bord.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Det er havet vi henter inntektene våre fra, så det er klart vi er opptatt av å ta vare på det. Alt annet hadde vært kortsiktig. Derfor ønsker vi å redusere klimafotavtrykket vårt. Da var det kjekt for oss at Enova ville være med på å realisere prosjektet og gjøre båten enda bedre, sier Jostein Urkedal i fiskebåtrederiet Seir.

Gjør fiskeflåten grønnere

Enova bidrar med over 3,4 millioner kroner til prosjektet, som reduserer de årlige utslippene med mer enn 500 tonn CO2.

– For å kutte klimagassutslipp i fiskerinæringen, må rederiene ta i bruk ny teknologi og nye løsninger. Vi fisker nå etter gode klimaprosjekter i næringen, med både rådgiving og økonomisk støtte som agn. Prosjektet med Seir er et godt eksempel på hvordan Enova kan bidra til å gjøre den norske fiskeflåten grønnere, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova.

MS Seir får en effektiv motor og strømgenerering som er bedre tilpasset båtens driftsprofil. I tillegg utstyres fiskebåten med en azimuth-thruster (dreibar sidepropell) som kan roteres 360 grader. Dette gjør båten lettere å manøvrere, og åpner for å bruke kun hjelpemotoren store deler av tiden. Begge deler sparer drivstoff og gir i tillegg et mer effektivt fiske.

– Å tilpasse motoren til driftsprofilen er generelt et viktig tiltak. Der har fiskeriene mye å hente. Azimuth-thrustere er ikke så mye brukt at vi kjenner fordelene med dem godt nok for fiskebåter. Derfor er vi glade for at Seir bidrar til å bygge kunnskap og erfaring i bransjen, sier Hersleth.

Tenker globalt, handler lokalt

Fiskebåtrederiet behøvde ikke gå langt utenfor hjemkommunen Haram på Sunnmøre for å sette prosjektet ut i livet. Ålesund-baserte Skipsteknisk AS har designet båten, og det er Vaagland båtbyggeri på Nordmøre som skal bygge den.

Båten blir sjøsatt i 2018, og kommer til å operere langs norskekysten, i Barentshavet, rundt Færøyene, Island, Grønland og Newfoundland.

TRANSPORTNÆRINGEN/19. februar 2019

Korleis skal vi løyse framtidas transportutfordringar

– Digitalisering og autonomi brukt på rett måte kan skape ein betre reisekvardag, effektivisere næringstransporten og hjelpe oss å nå andre viktige mål i transportpolitikken. Teknologi vil også vere avgjerande for å oppnå utslippskutt. Eg er difor glad for at vi gjennom Transport21 no samlar flinke og engasjerte folk som kan gje oss råd om korleis vi best kan innrette innsatsen for forsking og innovasjon i samferdselssektoren, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen