En Seir for klimaet

En Seir for klimaet

Fiskebåtrederiet Seir setter kursen for lavutslippssamfunnet med sin nye linebåt MS Seir. Enova bidrar med 3,4 millioner til klimaløsningene om bord.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Det er havet vi henter inntektene våre fra, så det er klart vi er opptatt av å ta vare på det. Alt annet hadde vært kortsiktig. Derfor ønsker vi å redusere klimafotavtrykket vårt. Da var det kjekt for oss at Enova ville være med på å realisere prosjektet og gjøre båten enda bedre, sier Jostein Urkedal i fiskebåtrederiet Seir.

Gjør fiskeflåten grønnere

Enova bidrar med over 3,4 millioner kroner til prosjektet, som reduserer de årlige utslippene med mer enn 500 tonn CO2.

– For å kutte klimagassutslipp i fiskerinæringen, må rederiene ta i bruk ny teknologi og nye løsninger. Vi fisker nå etter gode klimaprosjekter i næringen, med både rådgiving og økonomisk støtte som agn. Prosjektet med Seir er et godt eksempel på hvordan Enova kan bidra til å gjøre den norske fiskeflåten grønnere, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova.

MS Seir får en effektiv motor og strømgenerering som er bedre tilpasset båtens driftsprofil. I tillegg utstyres fiskebåten med en azimuth-thruster (dreibar sidepropell) som kan roteres 360 grader. Dette gjør båten lettere å manøvrere, og åpner for å bruke kun hjelpemotoren store deler av tiden. Begge deler sparer drivstoff og gir i tillegg et mer effektivt fiske.

– Å tilpasse motoren til driftsprofilen er generelt et viktig tiltak. Der har fiskeriene mye å hente. Azimuth-thrustere er ikke så mye brukt at vi kjenner fordelene med dem godt nok for fiskebåter. Derfor er vi glade for at Seir bidrar til å bygge kunnskap og erfaring i bransjen, sier Hersleth.

Tenker globalt, handler lokalt

Fiskebåtrederiet behøvde ikke gå langt utenfor hjemkommunen Haram på Sunnmøre for å sette prosjektet ut i livet. Ålesund-baserte Skipsteknisk AS har designet båten, og det er Vaagland båtbyggeri på Nordmøre som skal bygge den.

Båten blir sjøsatt i 2018, og kommer til å operere langs norskekysten, i Barentshavet, rundt Færøyene, Island, Grønland og Newfoundland.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen