Enorme hastigheter med elmotor

Enorme hastigheter med elmotor

Første gang han satt på med en Tesla fikk medarbeideren i Agva Kraft en tivolifølelse. Han var rett og slett ikke forberedt på følelsen G-kraften en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3 sekunder gir. Høye hastigheter er imidlertid langt viktigere med tog.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

En elmotor har ikke gir og fyker opp i topphastighet ekstremt raskt. Derfor egner elmotor seg godt både for bil, tungtransport, tog og fly. Siden mesteparten av energien går til fremdrift i stedet for varmetap er det også en god utnyttelse av energien. Og velger man en leverandør av billig og fornybar energi får man ytterligere miljøeffekt i tillegg til å spare lommeboken.

Har ikke høyhastighetstog i Norge

Når det gjelder hastighet så er det selvfølgelig svært begrenset hvor fort det er forsvarlig å kjøre en bil. Men i et godt bygget tog kan det se ut til at det ikke er grenser for hvor fort de etter hvert kan gå.

I Norge har vi foreløpig ikke høyhastighetstog som defineres som tog som kan gå over 250 km/t. Det nærmeste vi kommer er Gardermobanen der hastigheten er rundt 200 km/t.

Går i opp mot 300 km/t

I utlandet er det betydelig større hastigheter blant tog. Det kjente TGV i Frankrike går i opp mot 300 km/t, og utkonkurrerer dermed fly på mange strekninger. I Spania er tog det desidert raskeste alternativet mellom Alicante og Madrid, der turen tar i overkant av 2 timer med tog og 5 med bil. Og antagelig 4-5 timer med fly også om man regner med frem og tilbake til flyplassen, venting på bagasje etc.

Men de virkelig imponerende hastighetene får man ved å se til Asia. I Kina går Shanghai Maglev i over 400 km/t og det er målt kinesiske toghastigheter opp mot 500 km/t. I Japan har hastigheten til et Maglev tog blitt målt til over 600 km/t.

Så får vi se hva som skjer her hjemme på berget. Blir det Hyperloop eller hurtigtog som tar over person- og varetransporten fremover?

EL-LASTEBIL/18. mai 2018

Presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019. Les hele saken

Til toppen