Dräger alkolås IL7000.
Dräger alkolås IL7000. (Foto: KGK)

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– De siste årene har omtrent 26.000 omkommet hvert år på veier i EU. Målet er å redusere dette til 13.000, og samtidig halvere antall alvorlige skader innen 2030, sier Christian Salvesen, prosjektansvarlig for trafikksikkerhet og Dräger Alkolås hos KGK i Norge. Alkolås fungerer så enkelt som at sjåføren må blåse i et alkometer, for å få startet bilen. Nå ønsker EU at dette skal være på plass god veiledning og monteringsanvisning i alle personbiler innen 2021. Siden 2010 har dødsfallene på veier i EU-sonen blitt redusert med 20 prosent. Likevel erkjenner Europa-kommisjonen at det ikke har vært noe vesentlig nedgang siden 2013.

De nye tiltakene forventes å redde livene til 10.500 mennesker og forhindre anslagsvis 59.600 alvorlige skader innen 2030 skriver Autocar.

– Dräger Alkolås er den mest brukte alkolåsen i Norge i dag. Alkolåsen er et trafikksikkerhetstiltak som skal bidra til å forhindre kjøring med promille. Salvesen forteller at de har levert Dräger alkolås til flere taxi, buss- og transportselskap som allerede har innmontert utstyret i sine kjøretøy. Med EU sitt nye forslag om monteringsanvisning vil vi enkelt kunne innmontert alkolås i samtlige biler. Dette er en veldig spennende utvikling for oss i KGK, sier Christian Salvesen.

Bedre trafikksikkerheten i Norge

Alkolåsen er en enkel teknisk løsning, som kobles til kjøretøyet slik at det ikke er mulig å kjøre hvis sjåføren er påvirket av alkohol.

Beslutningen fra samferdselsdepartementet om innføring av alkolås i Norge for busser og minibusser kom etter ønske fra Stortinget. Videre er det et viktig tiltak også i Statens vegvesen 136 målrettede trafikksikkerhetstiltak gjennom Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018-2021.

– I planen blir montering av alkolås trukket frem som et av tiltakene som kan bidra aktivt til å bedre trafikksikkerheten i Norge, sier Christian Salvesen. Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet er utarbeidet av Statens vegvesen, politiet,

Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunene og syv storbykommuner. I tillegg har en rekke øvrige aktører gitt innspill til planen. Nå ser vi også at EU ønsker alkolås for å øke trafikksikkerheten, sier Salvesen.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen