Fergefri E39 presser ut andre veiprosjekt

Fergefri E39 presser ut andre veiprosjekt

En fordobling av kostnaden knyttet til regjeringens megaprosjekt, Fergefri E39, skyver flere titalls andre veiprosjekter ut. Dette er uakseptabelt, ifølge kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord, Ole A. Hagen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Uakseptabelt, det nye Stortinget må se på prioriteringene på nytt, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord.

På regjeringens store satsing, Fergefri E39, er kostnadene økt med cirka 100 prosent på fire år og anslått å koste 340 milliarder kroner inklusive merverdiavgift, ifølge komitemerknader fra Arbeiderpartiet under behandling av Nasjonal Transportplan (2019-2029) i juni.

- Dette er helt uakseptabelt. Prosjekter med høy politisk prestisje spikres fast på grunnlag av alt for lave kostnadsanslag, og når kostnadene øker, skyves andre viktige prosjekter inn i evigheten, skriver Ole Andreas Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Norge i et innlegg i Dagens Næringsliv i dag.

Oppjustert med cirka 40 prosent

Kostnadsanslagene som ble brukt på veiprosjekter for fire år siden er oppjustert med cirka 40 prosent i gjennomsnitt. I NTP (2018-2029) gjøres det en gjennomgang av alle aktuelle større veiprosjekter, som også lå inne i forrige NTP (2014-2023). Dette er nedslående lesning.

  • For de prosjektene som var forutsatt startet opp i perioden 2014-2017 er kostnadsanslagene økt med 28 prosent.
  • For de prosjektene som skulle vært gjennomført mellom 2018 og 2023 er kostnadsanslagene nå 21 prosent høyere.
  • For prosjekter som skulle fullføres etter 2023 er kostnadsanslagene økt med 60 prosent.

Den foreslåtte økningen til veiinvesteringer i de nærmeste seks årene er bare 11 prosent sammenlignet med bevilgningene i år. Det betyr at vi får realisert færre veiprosjekter enn vi ble lovet, fordi kostnadsanslagene vokser mer enn dobbelt så raskt som bevilgningene.

- Vi må innse at pengene er blitt borte på veien. Det nye Stortinget bør se på prioriteringene på nytt. Alt for mange gode veiprosjekt over hele landet er skjøvet vekk for å finne plass til Fergefritt E39, sier Hagen.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen