Fleksibel transport og effektive lager med smarte miljøløsninger
(Foto: Biltema Logistics)

Fleksibel transport og effektive lager med smarte miljøløsninger

Nå fokuserer Biltema på at kundene skal få riktig produkt til riktig tid. En av metodene er mer fleksibel transport og mer effektive lager med smarte miljøløsninger. Det nye selskapet Biltema Logistics har dette oppdraget.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Selskapet har 450 ansatte. Om sommeren ansettes 300 ekstra personer. I tillegg finnes det en pool med 100 studenter som er klare til å bidra. Virksomheten er først og fremst konsentrert rundt fire store lagerbygninger i Halmstad.

En av Nordens største logistikkenheter

Nå fokuserer Biltema på at kundene skal få riktig produkt tilt riktig tid. En av metodene er mer fleksibel transport og mer effektive lager med smarte miljøløsninger. Det nye selskapet Biltema Logistics har dette oppdraget.Selskapet har 450 ansatte. Om sommeren ansettes 300 ekstra personer. I tillegg finnes det en pool med 100 studenter som er klare til å bidra.

Virksomheten er først og fremst konsentrert rundt fire store lagerbygninger i Halmstad, vest i Sverige. Antall ansatte sammen med antall pallplasser gjør dette til en av Nordens største logistikkenheter.

  Foto: Biltema Logistics

Biltemas kraftige ekspansasjon fører nå til at flere lager må bygges.

– Først og fremst skal vi arbeide enda smartere. Kundene ønsker naturlig nok at produktene de ønsker å kjøpe, alltid er tilgjengelige i varehusene, sier Bjarne Sandberg, administrerende direktør for Biltema Logistics.I tillegg ønsker kundene at produktene transporteres og lagres på en miljøvennlig måte. Derfor satser vi blant annet på å videreutvikle Biltema-toget istedenfor lastebiltransport, sier Sandberg.

– En stor reduksjon i forbruket av strekkfilm er et annet eksempel som følger av den nye måten å jobbe på. 

Det tilsvarer en besparing på ca 97% eller 90 tonn strekkfilm sammenlignet med foregående år forsetter Sandberg. 

For å holde tritt med Biltemas videre ekspanasjon, planlegger vi ytterligere 120 000 m2, noe som vi gi oss en kapasitet på ca 750 000 pallplasser. 

Fakta om Biltema Logistics:

  • 500 000 palleplasser.
  • 225 000 m² lagerplass.
  • Det planlegges ca 120 000 m² nye lager.
  • Langtransport gjøres med fartøy.
  • I Norge transporteres mesteparten av varene ved hjelp av tog.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen