Forbereder seg på elektrisk distribusjon

Forbereder seg på elektrisk distribusjon

MAN forbereder seg på en elektrisk fremtid når det gjelder distribusjonstransport. I september starter fullskalatester av batteridrevne TGM og TGS, og serieproduksjon er planlagt startet i 2021.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

MAN har nylig vist en batteridrevet MAN TGS 4x2 trekkvogn med citytrailer og en TGM 6x2 med distribusjonspåbygg i München. Mot slutten av året starter fullskalatester av til sammen ni slike kjøretøy som skal prøvekjøres av matvaregrossister, byggevareleverandører og speditører. MAN eTGM er en treakslet distribusjonsbil med totalvekt på 26 tonn, mens MAN eTGS er tatt frem som toakslet trekkvogn for bruk med citytrailere. Begge variantene er utstyrt med en el-motor på 350 kW (tilsvarer 476 hk), mens maksimalt dreiemoment er på hele 3500 Nm, noe man ellers må opp i over 700 hk i en diesellastebil for å oppnå. Det mangler altså på ingen måte effekt og trekkraft.

MAN eTGM har lang akselavstand og plass til 12 batterier som vil gi en rekkevidde på inntil 200 km. MAN eTGS er en kort trekkvogn med plass til åtte batterier. Her vil rekkevidden være inntil 130 km, avhengig av vogntogvekt. Litium batteriene leveres av Volkswagen Group.

eTGM og eTGS skal i hovedsak lades om natten. Bilene er imidlertid også utstyrt for hurtiglading som kan benyttes i pauser i løpet av arbeidsdagen, for eksempel når sjåføren skal ha sin lovpålagte hvile. Et eget display på dashbordet informerer sjåføren kontinuerlig om ladetilstanden på batteriene og dermed også gjenværende rekkevidde.

Intelligent energistyring

El-motoren har et høyt dreiemoment over hele sitt arbeidsområde, og lastebilene har derfor ingen girkasse, bare en omkobler for kjøring forover, bakover og selvsagt nøytral. Tilleggsaggregater som servostyring, luftkompressor og klimaanlegg drives elektrisk. Tilleggsaggregatene har behovsavhengig energistyring og krever aldri mer strøm enn det som er nødvendig i øyeblikket. Som alle batteridrevne kjøretøy har også eTGM og eTGS energigjenvinning under utrulling og nedbremsing. Verken utseendemessig eller betjeningsmessig skiller batteridrevne MAN seg i særlig grad fra tilsvarende dieseldrevne varianter. Lydnivået er imidlertid vesentlig lavere som gir økt komfort for sjåførene og mindre støypåvirkning der bilene ferdes.

Vekten

Vekten er en utfordring med batteridrevne nyttekjøretøy. MANs modulbaserte batteriopplegg gjør det imidlertid mulig å prioritere høy nyttelast eller lang rekkevidde. Bortfall av dieselmotor og girkasse gjør at en basisutførelse av eTGS med fire batterier under førerhuset vil ha samme nyttelast som en tilsvarende dieseldrevet variant.

De ni kjøretøyene kommer til å gå i intensive tester hos kunder i tiden fremover. Allerede i 2018 vil MAN lansere en småserie slike kjøretøy, og ordinær serieproduksjon er beregnet å komme i gang i 2021.

ELEKTRISK/19. november 2018

22 statlige millioner til batterifartøy som skal operere i Oslofjorden

Det prisvinnende fartøyet Future of the Fjords får et søsterskip: Med 22 millioner fra Enova kan rederiet The Fjords neste år seile utslippsfritt med nok et hel-elektrisk turistfartøy. Denne gangen i Oslos nærområde. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen