Ford starter produksjonen av helelektrisk StreetScooter WORK XL
(Foto: Ford)

Ford starter produksjonen av helelektrisk StreetScooter WORK XL

Nå har Ford startet produksjonen av det elektriske nyttekjøretøyet «Deutsche Post StreetScooter WORK XL» i Køln i Tyskland.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

StreetScooter er basert på en 2-tonns Ford Transit, men med en helelektrisk drivlinje og et nytt karosseri bygd etter spesifikasjoner fra StreetScooter.

Mer enn 180 Ford-ansatte bygger nå opptil 16 StreetScooter WORK XL hver dag. Den årlige produksjonskapasiteten er på 3500 kjøretøy.

– Dette samarbeidsprosjektet viser at vi også kan levere «småskala»-produksjon av kjøretøy. Det er også et unikt eksempel på hvordan Fords ekspertise på nyttekjøretøy kan kombineres med gründerselskap, sier sjefen for produktutvikling i Ford Europa, Joerg Beyer.

  Foto: Ford

StreetScooter WORK XL vil ha et lasteromsvolum på 20 kubikkmeter og ha plass til mer enn 200 standardpakker eller 1275 kilo nyttelast. Det elektriske nyttekjøretøyet har litium-ion batterier som leverer opptil 90 kW (122 hk) med et maksimalt dreiemoment på 276 Nm.

200 kilometer elektrisk rekkevidde

Med en batterikapasitet på 76 kWh har StreetScooter WORK XL en rekkevidde på opptil 200 km. Sammenliknet med dieselmodellen vil hver av de nye elektriske nyttekjøretøyene redusere CO2-utslippet med inntil 5 tonn i året og spare 1900 liter diesel.

Deutsche Post skal bruke det elektriske kjøretøyet til pakkelevering i tyske byer.

Aktuell for Norge

Fremtidig salg av den elektriske StreetScooter til andre kunder og andre markeder er til vurdering og i følge Ford Motor Norges administrerende direktør Per Gunnar Berg er Norge et opplagt land hvor vi vurderer salg av det elektriske nyttekjøretøyet.

– Perfekt elektrisk nyttekjøretøy

Ifølge administrerende direktør hos StreetScooter, professor Dr. Achim Kampker, er deres nye helelektriske nyttekjøretøy perfekt for pakkelevering.

  Foto: Ford

– Sammen med Ford ønsker vi nå å fremme mer miljøvennlig og stillegående transport i tyske bysentrum. Med StreetScooter WORK XXL har vi fått et perfekt alternativ til bruk ved pakkeleveringer i urbane strøk, og den vil i fremtiden også kunne brukes av andre transportselskaper andre steder, sier administrerende direktør i StreetScooter, Kampker.

Investerer 92 milliarder kroner i elektrifisering

Elektrifisering av drivlinjer vil spille en nøkkelrolle for Ford Europa i tiden fremover. Selskapet investerer mer enn 92 milliarder kroner i elektrifisering, og planlegger å tilby i alt 40 elektrifiserte modeller globalt i løpet av 2022. 16 av disse modellene vil være helelektriske biler.

Under den internasjonale nyttekjøretøymessen i Hannover (IAA) i september presenterte Ford for første gang sin nye Transit Custom plug-in hybrid. Den har en helelektrisk rekkevidde på 50 km, men kan med Fords prisvinnende 1-liters EcoBoost bensinmotor levere en total rekkevidde på mer enn 500 km.

ALKOLÅS/12. desember 2018

Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven. De nye reglene som trer i kraft fra nyttår betyr at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag fra 1. januar 2019 skal ha alkolås. Les hele saken

LOGISTIKK/10. desember 2018

Samarbeider for å redusere time-to-market for 3D-printede deler

PostNord AB, leverandøren av kommunikasjons- og logistikkløsninger i Norden, kunngjorde at selskapet har inngått partnerskap med GKN Powder Metallurgy, en ledende innovasjonsutviklingspartner innen produksjonsindustrien. Samarbeidet vil gjøre 3D-print av deler i produksjonsindustrien til et mer åpent og tilgjengelig marked. Les hele saken

Til toppen