Forhøyet pris i bomringen beste løsning

Forhøyet pris i bomringen beste løsning

Bruk av en forhøyet pris i bomringen er å foretrekke framfor forbud om man skal innføre restriksjoner på bruk av dieseldrevne personbiler på dager med høy luftforurensning i Oslo, skriver Transportøkonomisk institutt.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

[factbox id="1"]

Oslo har problemer med dårlig luftkvalitet, blant annet med overskridelse av grenseverdien for timegjennomsnittlig NO2-nivå, som er satt til 200 mikrogram per kubikkmeter luft. Oslo kommune har derfor vedtatt restriksjoner mot diesel­person­biler på dager med særlig høy forurensning.

Beregninger tyder på at bruk av en høy avgift i bomringen (eksempelvis ti ganger dagens takst) har lavere kostnader for trafikantene og er å fore­trekke framfor et forbud mot dieselpersonbiler innenfor for eksempel Ring 3.

En tidoblet takst for dieselbiler i bomringen vil ifølge beregninger fra NILU kunne redusere NO2-nivåene ved målestasjonene i Oslo med om lag 7 prosent. En forbudssone innenfor Ring 3 vil kunne gi en reduksjon i NO2-nivået på 12 prosent, men til en mer enn dobbelt så høy tids- og kjøretøykostnad for trafikantene per prosentenhet reduk­sjon.

Saken er hentet fra Transportøkonomisk institutt. Les hele saken her.

SJØTRANSPORT/20. februar 2018

Kystverkets handlingsprogram 2018 – 2029 er vedtatt

Etter en ekstern høringsrunde er Kystverkets handlingsprogram for 2018 – 2029 nå vedtatt. Viktige satsninger for Kystverket i årene framover er å fjerne vedlikeholdsetterslepet på navigasjonsinnretninger, å stimulere til mer sjøtransport gjennom tilskuddsordninger og Stad skipstunnel. Les hele saken

Til toppen