Første sneak-peak av bilen under montering av påbygget i helgen.
Første sneak-peak av bilen under montering av påbygget i helgen. (Bilde: Ragn-Sells )

Første elektriske renovasjonsbil i drift

Denne uken settes den første elektriske renovasjonsbilen i drift i Norge. Bilen er kjøpt inn av gjenvinningsentreprenøren Ragn-Sells AS og skal betjene deres kunder i Oslo-markedet fremover. Innkjøpet av den elektriske renovasjonsbilen er et ledd i vår langsiktige satsing på fossilfri transport og produksjon, sier Bjørn Hoel, administrerende direktør i Ragn-Sells AS. Selskapet har også kjøpt inn 5 nyutviklede elektriske gravemaskiner med batterikapasitet.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Satser fossilfritt

Elektriske biler og maskiner er interessante for oss av flere årsaker, fortsetter Hoel. For det første har vi selvfølgelig satt oss som mål å redusere utslippene våre. For det andre tror vi ikke politikerne vil tillate at vi betjener bysentrum med fossildrevne kjøretøy fremover. Da må vi være med teste ut ny teknologi og drive utviklingen fremover slik at vi kan tilby det både kundene våre og samfunnet rundt oss forventer. I tillegg ser vi både arbeidsmiljømessige og økonomiske fordeler, spesielt ved brukav elektriske maskiner som kverner og sorteringsmaskiner. De støyer mindre, vibrerer mindre, har mindre avgasser og krever mindre vedlikehold. Vi kommer derfor til å investere primært i elektriske maskiner fremover.

Spent på responsen

Bilen er ikke kjøpt inn til et spesifikt oppdrag, vi tråkket til på egenhånd og løper en viss risiko, forsetter Hoel. Politikerne har jo sendt tydelige signaler på at det er dette de vil ha, nå gjenstår det å se om det gjenspeiler seg i konkurransegrunnlagene og betalingsviljen også, spesielt i offentlig sektor. Vi vet jo alle at pris lenge har vært den dominerende konkurransefaktoren her. Dette er imidlertid ikke den billigste løsningen og vi har erfaring med at næringslivet har hatt høyere betalingsvilje på kvalitet og miljø enn offentlig sektor. Derfor er vi spent på responsen, sier Hoel.

Stiller høye krav

Lars Gravdahl er logistikksjef i Ragn-Sells og har vært ansvarlig for innkjøpet av den elektriske renovasjonsbilen. Bilen er levert av det nederlandske selskapet eMoss og er bygget på et chassis fra MAN. Bilen har en toppfart på 85 km/t, en rekkevidde på ca. 200 km og lades opp på 4,5 timer. Det betyr at den kan gå et helt skift uten ladning, hvilket har vært et viktig krav for å oppnå lønnsomhet på bilen, sier Gravdahl. Nå er vi selvfølgelig spent på hvordan bilen vil fungere i daglig drift og under norske klimaforhold. Leverandøren føler seg trygg på produktet sitt, men vi har kunder med høye krav til regularitet, så alle detaljer må fungere hver dag. I løpet av et par måneder vet vi mye mer.

Utvikler ny teknologi

Ragn-Sells fikk levert sin første elektriske gravemaskin i 2016. Den ble levert av selskapet Sennebogen og har ikke batterier, hvilket gjør at den er relativt stasjonær. Til noen oppgaver er dette uproblematisk, men for å øke fleksibiliteten har vi lenge ønsket oss en viss batterikapasitet, sier driftsdirektør Vidar Svenning Olsen. Den utfordringen tok Nasta AS som leverer maskiner og utstyr fra Hitachi. Den første av de fem nye maskinene leveres i løpet av noen dager og har en forventet batterikapasitet på minst en time. Det gjør at de kan bevege seg rundt på hele anleggene våre ved å kombinere batteriene med strategisk plasserte el-uttak. Basert på de positive erfaringene med maskinen fra Sennebogen har vi høye forventninger til de nye Hitachi-maskinene. Spenningene ligger i om batteriene har den kapasiteten vi er lovet. Også her må vi teste noen måneder før vi vet hva som blir realiteten, sier Svenning Olsen.

Både bilen og maskinen kan besiktiges på Zero-konferansen i Oslo 31. oktober og 1. november.

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

Til toppen