Sola-ordfører Ole Ueland, samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og Kjartan Alexander Lunde, fylkesleder i Rogaland Venstre og medlem av samferdselsutvalget i Rogaland gledet seg over at den første førerløse bussen nå kan prøves ut.
Sola-ordfører Ole Ueland, samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og Kjartan Alexander Lunde, fylkesleder i Rogaland Venstre og medlem av samferdselsutvalget i Rogaland gledet seg over at den første førerløse bussen nå kan prøves ut. (Foto: Espen Schiager / Kolumbus)

Første førerløse buss

Fredag mottok kollektivselskapet Kolumbus i Rogaland tillatelsen til å prøve ut førerløs buss på Forus.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Statsråd Ketil Solvik-Olsen hadde personlig tatt turen for å overrekke vedtaket.

– Framtidens transportmidler vil gjøre hverdagen enklere for folk flest. Det er ingen tvil om at vi står overfor en revolusjon når det kommer til kollektivtransport, jeg er derfor glad for at Kolumbus nå er klare for å prøve ut selvkjørende busser, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Shuttlebuss

Bussruten skal bidra til å gjøre det enklere for folk å bruke kollektivtransport til jobb. Den selvkjørende bussen skal gå i shuttletrafikk mellom bussholdeplasser og arbeidsplasser i industri- og kontorområdet Forus utenfor Stavanger der om lag 40.000 ansatte i 3.500 bedrifter har sin arbeidsplass.

Statens vegvesen er en viktig premissleverandør i utviklingen av fremtidens transportløsninger

- Bodil Rønning Dreyer

– Dette er svært spennende å være med på. Statens vegvesen er en viktig premissleverandør i utviklingen av fremtidens transportløsninger. Vi ønsker å legge til rette for å prøve ut førerløse busser, sier Bodil Rønning Dreyer som er direktør for Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.

Sikkerheten godt ivaretatt

– Vi ønsker å legge til rette for å prøve ut førerløse busser, sier Bodil Rønning Dreyer, direktør for Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide

Tillatelsen til å bruke bussen er begrenset til et definert område. Det skal til enhver tid være en operatør tilstede i bussen, som kan ta inntil 6 passasjerer med på hver tur.

– Testbussen vil ha en maks hastighet på 12 km/t, og operatøren kan til enhver tid gripe inn med manuell nødbrems. Sikkerheten vil være godt ivaretatt, sier Dreyer.

SYSTEM/ 9. april 2019

Lanserer smart og sikkert styresystem som styrer alt utstyr på lastebilen

Etter et par år med utvikling og harde tester er Mählers nye proporsjonale styresystem MC3 nå klart til lansering. Systemet er utviklet for mykere, sikrere og mer intuitiv styring av både plog, høvelblad, spreder og tippflak. MC3 er bygd for fjernsupport; via mobilnettet kan man koble opp styresystemet og få teknisk support, uavhengig av hvor man befinner seg. MC3 oppfyller dessuten den nyeste og ledende maskinsikkerhetsstandarden, EN ISO 13849, og er dermed et av de sikreste styringssystemene på markedet for veivedlikeholdsprodukter. Les hele saken

Til toppen