Sola-ordfører Ole Ueland, samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og Kjartan Alexander Lunde, fylkesleder i Rogaland Venstre og medlem av samferdselsutvalget i Rogaland gledet seg over at den første førerløse bussen nå kan prøves ut.
Sola-ordfører Ole Ueland, samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og Kjartan Alexander Lunde, fylkesleder i Rogaland Venstre og medlem av samferdselsutvalget i Rogaland gledet seg over at den første førerløse bussen nå kan prøves ut. (Foto: Espen Schiager / Kolumbus)

Første førerløse buss

Fredag mottok kollektivselskapet Kolumbus i Rogaland tillatelsen til å prøve ut førerløs buss på Forus.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Statsråd Ketil Solvik-Olsen hadde personlig tatt turen for å overrekke vedtaket.

– Framtidens transportmidler vil gjøre hverdagen enklere for folk flest. Det er ingen tvil om at vi står overfor en revolusjon når det kommer til kollektivtransport, jeg er derfor glad for at Kolumbus nå er klare for å prøve ut selvkjørende busser, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Shuttlebuss

Bussruten skal bidra til å gjøre det enklere for folk å bruke kollektivtransport til jobb. Den selvkjørende bussen skal gå i shuttletrafikk mellom bussholdeplasser og arbeidsplasser i industri- og kontorområdet Forus utenfor Stavanger der om lag 40.000 ansatte i 3.500 bedrifter har sin arbeidsplass.

Statens vegvesen er en viktig premissleverandør i utviklingen av fremtidens transportløsninger

- Bodil Rønning Dreyer

– Dette er svært spennende å være med på. Statens vegvesen er en viktig premissleverandør i utviklingen av fremtidens transportløsninger. Vi ønsker å legge til rette for å prøve ut førerløse busser, sier Bodil Rønning Dreyer som er direktør for Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.

Sikkerheten godt ivaretatt

– Vi ønsker å legge til rette for å prøve ut førerløse busser, sier Bodil Rønning Dreyer, direktør for Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide

Tillatelsen til å bruke bussen er begrenset til et definert område. Det skal til enhver tid være en operatør tilstede i bussen, som kan ta inntil 6 passasjerer med på hver tur.

– Testbussen vil ha en maks hastighet på 12 km/t, og operatøren kan til enhver tid gripe inn med manuell nødbrems. Sikkerheten vil være godt ivaretatt, sier Dreyer.

EL-LASTEBIL/18. mai 2018

Presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019. Les hele saken

Til toppen