Første norske bensinstasjon med solkraft

Første norske bensinstasjon med solkraft

I løpet av våren blir Circle K Økern i Oslo landets første bensinstasjon med solceller på taket. Solkraften skal blant annet gå til lading av elbiler.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Solcellepanelene skal installeres på stasjonstaket til Circle K Økern, som var en av de første stasjonene med hurtiglader og som nå mer korrekt kan kalles energistasjon.

Prosjektet støttes av Oslo kommunes klima- og energiprogram. Det norske selskapet Solel bygger anlegget som skal gi strøm til blant annet hurtigladerne på Økern.

– Vi er selvfølgelig svært stolte over å få den første bensinstasjonen i Norge som bruker solkraft. Samtidig retter vi en stor takk til Oslo kommune, som har vært en konstruktiv partner i denne prosessen, sier Stein Lorentzen, miljøleder i Circle K.

– Klima- og energifondet er positive til at en stor aktør som Circle K ønsker å være med og vise at solceller i Oslo er en lønnsom og fremtidsrettet investering, kvitterer Anders Brage Mikkelsen i Klimaetaten i Oslo kommune.

Lorentzen forteller at det brukes en god del strøm på en energistasjon hver dag.

– Du har belysning inne og ute, bilvask, stadig mer matlaging samt store kjøle- og fryserom. Så når solpanelene vi skal installere på Økern kommer til å dekke rundt 10 prosent av stasjonens totale strømforbruk, er dette et betydelig bidrag, sier han.

Hetere for norsk solenergi

Det norske solenergimarkedet har varmet opp de siste årene. I fjor ble det installert solceller tilsvarende over 11 MWp (megawatt-peak), ifølge statistikk fra Multiconsult. Det er en vekst på hele 366 prosent på bare ett år.

– Vi tror på fortsatt vekst de neste årene. Hvor sterk denne veksten blir er delvis avhengig av i hvilken grad politikere og byråkrati legger til rette for solenergi. Vi må huske at det norske markedet fremdeles er lite, sier Ragnhild Bjelland-Hanley, generalsekretær i Norsk solenergiforening.

Hun mener det er svært viktig at aktører som Circle K gjennom handling viser at solenergi er noe de har tro på. Dette vil ifølge generalsekretæren være med på å øke kompetansen og på sikt få ned prisene på solenergi.

– I tillegg vet vi at svært mange el-bileiere i utgangspunktet er positive til solceller. Kanskje det å bli møtt med solceller på stasjonstaket hvor man lader el-bilen sin gjør at flere bestemmer seg for faktisk å installere dette på eget hus, sier Bjelland-Hanley.

Stein Lorentzen forteller at Circle K ønsker å høste erfaringer med solcelleteknologi, og at det allerede jobbes med å utvide pilotprosjektet.

– På sikt kan solkraft være et viktig verktøy for å redusere karbonavtrykket vårt. Dersom vi ender opp med å installere solceller på taket på over 300 energistasjoner over hele landet, så snakker vi om en betydelig effekt. I tillegg gir solceller på taket i aller høyeste grad strøm med opprinnelsesgaranti, noe som blir stadig viktigere, sier han.

Støtter solinnovasjon

Lorentzen påpeker at Circle K gjennom å investere i solenergi støtter innovasjonsmiljøene som utvikler denne teknologien.

– Som en stor aktør føler vi et ansvar for å være tidlig ute, fremfor å sitte på gjerdet og vente på neste generasjon med løsninger. Det er ingenting som kommer av seg selv, sier han.

Per Urdahl, daglig leder i Solel as, er veldig fornøyd med at et såpass stort selskap som Circle K utforsker mulighetene som ligger i solenergi. Han påpeker at mange stasjonstak i Norge har fine solforhold og vil passe godt til solcelleinstallasjon.

– Ved å satse på solenergi viser Circle K at de mener alvor når de kaller virksomhetene sine for energistasjoner. Også i Norge gir solenergi god effekt. Faktisk passer vårt kalde klima bra for produksjonen av solstrøm. Det at Circle K som første selskap av sitt slag i Norge og Sverige nå kommer på banen har en stor og viktig signaleffekt for hele bransjen, sier Urdahl.

Neste stasjon med solcelle på taket blir Circle K Kjeller. Denne stasjonen får allerede fjernvarme fra Akershus energipark, som produserer varme fra blant andre et solfangeranlegg samt metangass fra Bøler avfallsdeponi

Solenergi er ett av flere miljøområder det satses på i Circle K. I fjor gikk Circle K over til LED-belysning på alle sine selveierstasjoner, noe som ifølge Lorentzen reduserte strømforbruket med 1 GWh på disse stasjonene.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen