Dette er den første brannbilen Hans Ivar Slåttøy Transport AS bygger på et nytt MAN TGM-chassis med mannskapsførerhus. Bilen skal til øykommunen Vega.
Dette er den første brannbilen Hans Ivar Slåttøy Transport AS bygger på et nytt MAN TGM-chassis med mannskapsførerhus. Bilen skal til øykommunen Vega. (Foto: Halvdan Korsmo)

Fra melk til brann

Lokalt er det godt kjent, men folk flest er ikke klar over at det på Sømna, knappe fire mil sør for Brønnøysund, bygges rimelige og gode brannbiler tilpasset trange kommunebudsjetter. Nå har selskapet også begynt å bygge brannbiler på nye MAN-chassiser.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Selskapet som bygger brannbilene, Hans Ivar Slåttøy Transport AS (HIST), er mest kjent for noe helt annet, nemlig melketransport. Selskapet er faktisk landets største private melketransportør innenfor Tine-systemet. Og nettopp melketransporten er et viktig element når det gjelder produksjonen av brannbiler. Selskapet har vært en trofast MAN-kunde helt siden 1984.

– Det begynte så smått i 2001, forteller Hans Ivar Slåttøy.

– En melketank har sitt første liv på i gjennomsnitt 2,5 biler. Da er ikke tanken egnet for melk lenger, men det er fortsatt igjen mye tank. Etter hvert som tankbilene ble tatt ut av drift, hadde vi en utfordring i å få særlig mye betalt for fullt ut brukbare tanker, samtidig som vi også satt igjen med brukte chassiser som det ikke finnes så mange anvendelsesmuligheter for. Da kom vi på ideen at vi skulle prøve å bygge om melketankbiler til branntankbiler, og den første hadde vi klar i 2001. Den gikk til Sømna kommune som var godt fornøyd med å få en fullt ut brukbar brannbil til en rimelig pris, sier Slåttøy.

Helge Stolpnes ved en brukt melketank som nå får et nytt liv på en brann-tankbil. – En treroms melketank er noen ganger for stor for en brannbil, så da bygger vi gjerne inn et skap i den midtre tanken, sier han. Foto: Halvdan Korsmo

Og dermed var man i gang. Brann og redningsetatene rundt om i kommunene kjenner godt til sine kolleger i andre kommuner, og den såkalte jungeltelegrafen går. Felles for mange kommuner er dårlig råd, men brannbiler må de ha for nødvendig beredskap. En brannbil skal i prinsippet gå minst mulig, og ideelt sett ikke i hele tatt. En brukt chassis med en brukt melketank, som selvsagt får sin nødvendige ombygging og overhaling, blir dermed en prisgunstig branntankbil i mange år etter at den ikke lenger egner seg som melkebil.

– Til nå har vi landet bestilling nummer 21, men ikke alle er levert, forteller Helge Stolpnes, som jobber mest med påbyggoppgavene hos HIST. Han har blant annet en fortid hos Landteknikk Fabrikker, som i dag heter Scala Fabrikk og er en betydelig leverandør av både transporttanker og stasjonære tanker. HIST har for øvrig kjøpt mange tankpåbygg hos Scala, og selskapene har et godt samarbeid.

– Vi har opparbeidet oss gode kunnskaper og lang erfaring med brannbiler, og i dag kan vi klare å levere det meste, ikke bare tankbrannbiler. Vi har blant annet levert både vannkanoner og skumanlegg, forteller Stolpnes.

– Vi har nå så lang erfaring med branntankbiler at vi faktisk tenker litt i den retning når vi anskaffer nye melketankbiler, forteller Slåttøy.

– Noen av melkebilvariantene vi kjøper, vil kunne egne seg som brannbiler om et antall år, og da prøver vi å tenke utstyr som er nødvendig i bilens neste liv og som kanskje er praktisk å få levert på chassiset når det er nytt.

Nye brannbiler på MAN-chassiser

– Med den etterspørselen vi har etterhvert, er det ikke bestandig vi har nok egne brukte chassiser, forteller Slåttøy.

– Derfor har vi begynte å kjøpe inn velegnede chassiser fra andre.

Det aller nyeste hos HIST er at selskapet nå har begynt levere nye brannbiler på MAN-chassiser. Den første blir nå bygd på et MAN TGM-chassis med dobbeltkabiner. Påbygget er riktignok brukt, men i fortsatt god stand og vil i tillegg få en oppgradering med tidsmessig utstyr. Det er Vega kommune som skal ha denne brannbilen, og øykommunen får dermed en ny mannskapsbil med alt av utstyr for brann og redningstjeneste til en gunstig pris.

Også Gauldal brann- og redningsvesen skal ha en ny TGM med dobbeltkabiner, og dette kjøretøyet får også nytt påbygg.

Hans Ivar Slåttøy foran en tidligere MAN TGS melketankbil som er blitt ombygd til branntankbil og er i tjeneste hos Sømna Brannvesen. Foto: Halvdan Korsmo

– MAN TGM egner seg ypperlig som basis for en moderne brann- og redningsbil, sier Stolpnes.

– Chassiset er smalt og dermed velegnet for en mellomstor brannbil som skal operere på trange steder. Videre har man muligheten til å velge mellom bakhjulsdrift og allhjulsdrift, og dobbeltkabineren trenger man ikke gjøre så mye med for at den skal være velegnet til brann- og redningsbruk. Dessuten er chassiset relativt lett, slik at man får stor nyttelast. Vi er veldig fleksible og kan stort sett klare å levere alt brannbilkundene vil ha.

HIST er selvsagt godkjent som påbyggerverksted, og kan også ta på seg andre påbyggeroppgaver.

– I praksis er det tank vi har størst kompetanse på og kapasitet til å ta oss av, sier Slåttøy.

– Men det begrenser seg ikke til branntankbiler. Vi har også oppdrag med overflytting av tanker fra ett chassis til et annet. En melketank skal gjerne holde på to eller tre biler, og dette gir oss en del overflyttingsjobber. Vi opplever stadig oftere spennende fore-spørsler når det gjelder tank, avslutter Slåttøy.

Påbyggervirksomheten hos HIST sysselsetter normalt tre personer. Selskapet har også eget tungbilverksted, og mekanikere derfra kan også om nødvendig hjelpe til med påbygg.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen