Fylkene får fortsatt for lite til vei

Fylkene får fortsatt for lite til vei

Det er en fortsatt god satsning på samferdsel og riksveinettet i statsbudsjettet for 2018. - Men fylkesveiene får for lite denne gangen også, selv om Regjeringen innfrir når det gjelder riksveiene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Vedlikeholdsetterslepet på riksveiene skal reduseres med 1,3 milliarder, og totalt økes potten til veiformål med 5 milliarder. Dette er en fortsatt god satsning på samferdsel, men fordelingen til fylkesveier og -tuneller er for dårlig.

-Det er utrolig mye dårlig vei i Norge. Folk rundt i hele landet opplever dette daglig på kroppen, og det skaper utfordringer for fremkommelighet og ikke minst trafikksikkerhet, sier Sagedal. -Distriktene har liten grunn til å juble, og vi hadde ventet en skikkelig satsning på fylkesveiene nå, sier hun.

Bygging av midtrekkverk går for sakte

Trafikksikkerhetstiltak vil få om lag 50 millioner mindre av en pott på ca. 500 millioner. Dette er en betydelig nedgang.

-Møteulykkene er de ulykkene som krever flest liv på riksveiene våre, og midtrekkverk er det tiltaket som har best effekt for å eliminere slike ulykker. Med denne reduksjonen vil det gå enda saktere med trygge veiene, sier Sagedal.

Bompengene vil fortsette å øke

Innbetaling av bompenger fortsetter å øke. Selv om det vil være fortsatt høy takt i veibyggingen, faller en stor del av regningen på brukerne av veiene.

-Tiden er moden for å se på hvordan vi finansierer veibyggingen. Bompenger slår i mange tilfeller feil ut, spesielt rundt byene. Her er investeringsbehovene store og staten bidrar med mye, men vi ser at det også kan slå ut urettferdig for enkeltgrupper, og oppfordrer igjen regjeringen til å tenke nytt, sier Sagedal.

Til toppen