Gir dispensasjon for transport av 45-fots container med sidelastere

Gir dispensasjon for transport av 45-fots container med sidelastere

– Regjeringen ønsker at mer gods skal fraktes til sjøs og på jernbane i stedet for på vei. Nå får transportørene dispensasjon, slik at transport av 45-fots container med sidelaster på vogntog blir tillatt. Dette forenkler lastingen av containere av og på vogntog når gods skal flyttes mellom vogntog, skip og jernbane, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I dag er det slik at dersom man har et vogntog med en 45-fots container, blir vogntoget for langt hvis man også skal ha med en sidelaster (kran). Man overskrider da tillatt maksimallengde for vogntog, som er 17,5 meter, med 1,1 meter. Ved å tillate større lengder, vil transportørene kunne bruke sidelastere, som gjør det enklere å flytte containerne fra vogntoget til skip eller jernbane.

Dispensasjonen som nå gis, er tidsbegrenset og gjelder inntil nytt EU-regelverk på området er vurdert nasjonalt. Den gjelder kun for veier med tillatt vogntoglengde 19,5 meter. Kjøring er bare tillatt mellom nærmeste egnede jernbanestasjon, eller laste- og lossehavn og bestemmelsessted, og ved transport av tom 45-fots container mellom bestemmelsessted og lagringsplass.

– Dispensasjonen legger til rette for at transport av 45-fots containere kan foregå på en mer praktisk måte. Overføring av gods fra vei til sjø og bane er det overordnede målet vi jobber mot. Dette er et steg i riktig retning, sier Solvik-Olsen.

Styrket innsats for godsoverføring fra vei til sjø og bane

Regjeringen jobber med overføring av gods fra vei til sjø og bane på flere måter.

– Vi er i full gang med å styrke vedlikeholdet av jernbanenettet. For første gang på flere tiår reduseres vedlikeholdsetterslepet. Dette gir en mer driftsstabil jernbane, som fører til bedre punktlighet og regularitet for togtrafikken. Tilliten i næringslivet til skinnegående transport er helt avhengig av at togene kommer og går når de skal. Vi arbeider også med å forbedre kapasiteten på jernbanenettet, blant annet ved å bygge nye og forlenge eksisterende kryssingsspor.  Jernbaneverket startet i 2015 etableringen av alternative beredskaps- og omlastningsterminaler.  For å sikre en effektiv og konkurransenøytral drift, har Jernbaneverket også overtatt driftsansvaret for godsterminalene.

– For å styrke konkurransekraften til godstransport på skip, foreslår regjeringen å fjerne losberedskapsavgiften for nærskipsfarten (gevinst 86 millioner kroner per år) og vi har effektivisert og konkurranseutsatt den brukerbetalte tilbringertjenesten for los (gevinst 25 millioner kroner per år). I sum betyr dette avgiftskutt og effektiviseringsgevinst på over 100 millioner kroner hvert år. Lavere kostnader gjør skipsfarten mer konkurransedyktig.

– Videre har regjeringen tilrettelagt for økt bruk av farledsbevis, som bidrar til å redusere kostnader, i 2015 ble tidenes første nasjonale havnestrategi lansert. Vi har etablert en tilskuddsordning for havnesamarbeid, 10 prosent av infrastrukturfondet skal gå til sjøtransport, i Kystverkets avgifter for 2015 gis det for første gang en avgiftsrabatt til miljøvennlige skip, elavgiften for landstrøm er redusert, og i arbeidet med ny Nasjonal transportplan vurderes en midlertidig tilskuddsordning til bedrifter som velger å overføre gods fra vei til sjø, sier Solvik-Olsen.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen