Godskorridoren fra Norge til Italia offisielt åpnet

Godskorridoren fra Norge til Italia offisielt åpnet

Tirsdag ble den nye godskorridoren fra Norge gjennom Europa til Palermo åpnet. - Den norske delen av godskorridoren utgjøres av Østfoldbanen, og den skal bli bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Scandinavian – Mediterranian Rail Freight Corridor (ScanMed) går fra Oslo via Østfoldbanen og videre sørover gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia sør til Palermo.

[img id="1"]

– Det kommer over 2.000 lastebiler over Svinesund til Norge hver dag. Hvis dette godset ankommer på skinner, er sjansen for at det fraktes videre i Norge med jernbane mye større enn hvis det kommer på veien, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Regjeringen vil legge til rette for at den norske delen av korridoren blir stadig bedre. Dette vil i første rekke skje ved å forbedre infrastrukturen, sier Solvik-Olsen til NTB.

Trafikkdirektør Bjørn Kristiansen i Jernbaneverket er styreleder i ScanMed.

– Korridorer som ScanMed vil øke potensialet for langtransport med tog fra Norge videre til kontinentet. Vi må skaffe gode logistikkløsninger, slik at terminaler og materiell utnyttes bedre. Regjeringen har allerede gjort en del for å legge forholdene til rette på terminalene. Det andre er å sørge for å kunne ha lengre tog på sporet, noe vi er i gang med nå, sier Kristiansen.

Godskorridorene ble åpnet i november, og hensikten med markeringen i Wien tirsdag var at europeiske politikere, transportmyndigheter og næringslivsaktører utvekslet erfaringer og ideer for å bidra til å gjøre godskorridorene attraktive.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen