Godstransporten vinner på ferjefri E39

Godstransporten vinner på ferjefri E39

Reduserte godstransportkostnader langs ferjefri E39 gir betydelige positive næringsøkonomiske netto ringvirkninger. Dette vil komme hele landet til gode.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det viser en ny TØI-rapport der det er prøvd ut ny metodikk og nye innfallsvinkler for å gi et bilde av den totale samfunnsøkonomiske virkningen av en ny ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Rapporten tar ikke stilling til hvorvidt en full utbygging av ferjefri E39 er samfunnsøkonomisk lønnsomt, men har kun sett på nyttesiden av prosjektet.

[factbox id="1"]

TØI har utviklet og anvendt en Spatial Computable General Equilibrium (SCGE) –modell for å beregne direkte- og indirekte- nyttevirkninger av prosjektet.

Resultatene tyder på at det er betydelige ringvirkninger knyttet til reduserte godstransportkostnader og at disse effektene kommer hele landet til gode. Videre viser resultatene at relativt høye bompenger demper de næringsøkonomiske ringvirkningene av ny ferjefri E39.

Det finnes derimot ingen produktivitetsgevinster knyttet til økt arbeidspendling utover de nytte-effektene som beregnes i de tradisjonelle nytte-kostnadsmetodene. Analysene indikerer at tiltaket i stor grad vil påvirke de lange regionale transportene, og i mindre grad de korte arbeidspendlingsturene.

Rapporten er skrevet på oppdrag av Statens vegvesen Region vest.

FOSSILFRI/ 8. november 2018

Store norske selskaper vil ha fossilfrie tyngre kjøretøy

På Zerokonferansen i 2017 forpliktet et knippe av Norges største selskaper seg til å etterspørre utslippsfrie personbiler og lette varebiler. I forbindelse med årets Zerokonferanse tar de et skritt videre og vil etterspørre også tyngre fossilfrie kjøretøy. Samtidig ber de om forsterkede politiske virkemidler for å få far på utrullingen. Les hele saken

Til toppen