Godstransporten vinner på ferjefri E39

Godstransporten vinner på ferjefri E39

Reduserte godstransportkostnader langs ferjefri E39 gir betydelige positive næringsøkonomiske netto ringvirkninger. Dette vil komme hele landet til gode.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det viser en ny TØI-rapport der det er prøvd ut ny metodikk og nye innfallsvinkler for å gi et bilde av den totale samfunnsøkonomiske virkningen av en ny ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Rapporten tar ikke stilling til hvorvidt en full utbygging av ferjefri E39 er samfunnsøkonomisk lønnsomt, men har kun sett på nyttesiden av prosjektet.

[factbox id="1"]

TØI har utviklet og anvendt en Spatial Computable General Equilibrium (SCGE) –modell for å beregne direkte- og indirekte- nyttevirkninger av prosjektet.

Resultatene tyder på at det er betydelige ringvirkninger knyttet til reduserte godstransportkostnader og at disse effektene kommer hele landet til gode. Videre viser resultatene at relativt høye bompenger demper de næringsøkonomiske ringvirkningene av ny ferjefri E39.

Det finnes derimot ingen produktivitetsgevinster knyttet til økt arbeidspendling utover de nytte-effektene som beregnes i de tradisjonelle nytte-kostnadsmetodene. Analysene indikerer at tiltaket i stor grad vil påvirke de lange regionale transportene, og i mindre grad de korte arbeidspendlingsturene.

Rapporten er skrevet på oppdrag av Statens vegvesen Region vest.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen