Handlingsprogrammet for jernbanesektoren 2018–2029 fastsatt
(Illustrasjon: Jernbanedirektoratet)

Handlingsprogrammet for jernbanesektoren 2018–2029 fastsatt

Jernbanedirektøren har nå fastsatt Handlingsprogrammet for jernbanesektoren fram til 2029. Det er en viktig milepæl for hele sektoren og for Jernbanedirektoratet. – Gjennomføring av dette handlingsprogrammet vil gi en vesentlig styrking av jernbanen som ryggrad i transportsystemet, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Jernbanedirektoratet opplever stor støtte for sine hovedprioriteringer i de over 100 høringssvarene som er kommet til handlingsprogrammet.

– Vi registrerer en utålmodighet med hensyn til at mange mener ting tar for lang tid å gjennomføre, sier jernbanedirektør Slotsvik.

– Innenfor de rammene som er stilt til rådighet gjennom stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan 2018–2023 får vi til en betydelig, viktig og riktig satsing de kommende årene. Innspillene som peker på behov om å fremskynde gjennomføringen av store prosjekter tar vi med oss i det videre arbeidet med neste nasjonale transportplan.

Innspill ga justeringer

– Den store interessen og de mange gode innspillene er vi veldig glade for, sier jernbanedirektøren. Innspillene og høringsrunden har resultert i noen justeringer av handlingsprogrammet.

Presisering av årstall for ibruktakelse, oppdatering av hvordan flåten av togmateriell skal utvikles, flere tillegg i omtalen av Norsk jernbanemuseum og historisk materiell, samt omtale av forankring og medvirkning er eksempler på justeringer som er gjort.

Viktig og riktig satsing

– Den viktigste effekten av handlingsprogrammet er at dette gir en sterk satsing på effektiv og miljøvennlig mobilitet, enklere reiser og miljøvennlig godstrafikk, sier Slotsvik.

Med dette handlingsprogrammet styrkes jernbanen i hele landet. I perioden skal det inngås billettsamarbeid innenfor alle typer kollektivtrafikk, togparken blir stadig mer moderne og det blir avgang hver halvtime til Moss, Tønsberg og Hamar med utbyggingen av InterCity. En egen godspakke styrker arbeidet med overføring av gods fra veg til bane med særlig fokus på tiltak som gir rask effekt.

Handlingsprogrammet er jernbanesektorens konkretisering av Nasjonal transportplan 2018–2029 og danner grunnlaget for fordelingen av midler til ulike jernbaneformål i de årlige statsbudsjettene. Første år i handlingsprogrammet er i overensstemmelse med Stortingets behandling av Prop. 1 S. (2017–2018) statsbudsjettet for 2018. Den endelige rammen og konkrete tiltak for hvert år fastsettes i de årlige budsjettprosessene.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen