I 2008 fikk Volvo FH en stor oppgradering. Interiøret i førerhuset fikk et nytt design, som satte en ny standard for sjåførkomfort. I tillegg fikk fronten et nytt og lett gjenkjennelig utseende, med ny grill og solskjerm samt nye frontlykter.
I 2008 fikk Volvo FH en stor oppgradering. Interiøret i førerhuset fikk et nytt design, som satte en ny standard for sjåførkomfort. I tillegg fikk fronten et nytt og lett gjenkjennelig utseende, med ny grill og solskjerm samt nye frontlykter. (Foto: Volvo)

Har vært sjåførenes førstevalg i 25 år

Et unikt fokus på sjåførene og et revolusjonerende førerhus førte til at Volvo FH ble en umiddelbar suksess da modellen ble lansert i 1993. Den var også den mest teknisk avanserte lastebilen på den tiden. Et kvart århundre senere er den fortsatt innovativ og markedsledende – ikke minst innen områder som direkte kommer sjåførene til nytte, som sikkerhet og komfort.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Når man legger til en rekke banebrytende, miljøvennlige og produktive løsninger, er det tydelig at Volvo FH har forandret lastebilbransjen – og det er enda mer i vente.

Administrerende direktør i Volvo Trucks, Claes Nilsson, anser Volvo FH som selve ryggraden i Volvo Trucks når det gjelder omdømmet vårt, det å legge til rette for lønnsomhet for kundene og å tilby et førsteklasses arbeidsmiljø for sjåførene. Han husker at den dristige lanseringen i 1993 markerte starten på en svært fremgangsrik periode for Volvo Trucks.

– Vi nærmet oss slutten på en nedgangsperiode, men valgte å satse stort. Det viste seg å være lurt. Vi lanserte FH på helt rett tidspunkt, og hadde det mest attraktive produktet på et tidspunkt da økonomien og transportmarkedet fikk en oppsving, sier Claes Nilsson.

Sjåføren i fokus

Den første versjonen var basert på et nytt chassis med et dynamisk design som la til rette for fleksible løsninger for ulike transportoppdrag. Alt hadde et tydelig forretningsmessig fokus, inkludert den drivstoffbesparende aerodynamikken, den banebrytende drivlinjen og Volvo motorbrems.

Claes Nilsson, administrerende direktør Volvo Trucks. Foto: Volvo

Det var derimot det nye førerhuset som virkelig signaliserte at Volvo FH var noe helt for seg selv. Volvo Trucks bestemte seg tidlig for å sette sjåføren i fokus, og mer enn 1500 sjåfører deltok i omfattende workshops og testing. Sluttresultatet ble et tryggere og mer komfortabelt førerhus som la grunnlag for en helt ny kjøre-, hvile- og soveopplevelse.

Uten å avsløre for mye, kan jeg trygt si at de neste årene kommer til å bli enda mer spennende enn de 25 første.

- Claes Nilsson

– Volvo Trucks har alltid vært innovative. Lanseringen av FH var et større skritt i riktig retning enn noen gang tidligere, og vi fikk vist frem ingeniørenes innsats for å levere ny, verdiskapende teknologi til kundene våre og sjåførene deres, sier Claes Nilsson.

For sjåførenes del manifesterte denne innsatsen seg i ikke mindre enn tre ansiktsløftninger av førerhuset mellom 1993 og 2008. I 2012 ble splitter nye Volvo FH lansert med et helt nytt førerhus og et integrert klimaanlegg - I-park Cool - som sikret svært høy komfort. I tillegg har funksjoner som Volvo Dynamic Steering (2013) ført til enklere, tryggere, mer stabil og mer nøyaktig kjøring samt færre belastningsskader.

Sikkerhet i fokus

Helt fra dag én har Volvo FH vært ledende innen sikkerhetsløsninger. Dette gjelder ikke minst innen passiv sikkerhet, hvor Volvo Trucks var den første lastebilprodusenten som tok i bruk kollisjonsputer (1995), og vi introduserte også frontmontert underkjøringsbeskyttelse (FUPS) i 1996 - hele ti år før det ble et lovpålagt krav. Disse fremskrittene pågår fortsatt, og lastebilen er også utstyrt med det siste nye innen aktive sikkerhetssystemer.

Innovasjon stopper aldri. I 1993 revolusjonerte Volvo FH-en. 25 år senere skyver Volvo FH fortsatt grensene for lastebiltransport. Men bak suksessen ligger mye arbeid og tøffe beslutninger.

I tillegg til sjåførens komfort, har sikkerhet stått i fokus under designet av førerhuset. I løpet av utviklingsprosessen har lastebilen gjennomgått tusenvis av simulerte kollisjonstester og rundt hundre ekte tester. De kollisjonsabsorberende bjelkene og dørene er konstruert i tofasestål, og karosseripanelene er produsert i det sterkeste stålet på markedet. Kort sagt fungerer alle designdetaljer, både innvendig og utvendig, sammen for å gjøre Volvo FH til den sikreste lastebilen fra Volvo Trucks hittil.

Innovative løsninger

Volvo FH har tatt ytelsen og produktiviteten til lastebiler for tungtransport til et nytt nivå. Blant de mange innovasjonene er det spesielt viktig å trekke frem den revolusjonerende girkassen I-Shift (2001). I dag er den selve referansepunktet for bransjen, og den har blitt videreutviklet for å innfri ulike krav og behov. I-Shift Dual Clutch er særlig gunstig i region- og langtransport på veier med mange bakker og svinger. Alle girskifter foregår til nøyaktig rett tid, uten tap av kraft eller dreiemoment, noe som gir økt komfort for sjåføren og legger til rette for høyere hastigheter. I-Shift med krabbegir er ideelt for anleggsbransjen og tungtransport. Det gjør det mulig for lastebilen å foreta en stillestående start med en last på opptil 325 tonn, samt kjøre helt ned i 0,5 km/t - noe som gjør det enklere å utføre nøyaktige manøvre i utfordrende terreng.

Sikkerhet er ikke bare viktig for personene som sitter i lastebilen. Ved frontkollisjoner med biler er Volvo FH utviklet for å trekke seg bakover slik at den kan absorbere noe av energien. Volvo innførte denne funksjonen lenge før den ble obligatorisk. Foto: Volvo

I-Shift er et perfekt eksempel på at innovative løsninger som er fordelaktige for sjåfører og transportører, også reduserer lastebilens miljøpåvirkning. Miljøhensyn er en av Volvo Trucks' kjerneverdier, og Volvo FH har redusert utslippene og drivstofforbruket år for år. Vi tok et stort steg fremover i 2017 med lanseringen av Volvo FH LNG. Denne gassdrevne lastbilen gir samme ytelse som andre Volvo FH-lastebiler, og kan enten kjøre på biogass, med en CO2-reduksjon på opptil 100 %, eller naturgass som reduserer CO2-utslippene med 20 % sammenlignet med diesel. Dette gjelder utslipp fra kjøretøyet under bruk, også kjent som "tank til hjul".

– FH har allerede en imponerende historie, og det er mange spennende nyheter på vei. Med all den nye teknologien gleder vi oss stort til å fortsette det vellykkede samarbeidet med kundene våre og sjåførene deres, sier Claes Nilsson.

"Årets lastebil" x 3

Volvo FH er den eneste modellen som er kåret til "Årets lastebil" tre ganger - i 1994, 2000 og 2014 - og nesten en million eksemplarer av modellen er solgt. Da den ble lansert i 1993, kunngjorde Volvo Trucks at "fremtiden er her". Et kvart århundre senere insisterer selskapet på at Volvo FH fortsatt er fremtidens lastebil.

I 1993 forandret Volvo FH trafikkbildet for alltid. Med enestående ytelse og høy komfort for sjåførene ble den raskt en suksess. I 1994, 2000 og 2014 ble Volvo FH kåret til "Årets lastebil". Foto: Volvo

– Det finnes så mange muligheter til å gjøre store forbedringer. Vi kommer til å utforske hver og en av dem for å sørge for at Volvo FH fortsatt skal være sjåførenes førstevalg, og at lastebilen fortsatt vil være lønnsom for kundene våre. Uten å avsløre for mye, kan jeg trygt si at de neste årene kommer til å bli enda mer spennende enn de 25 første, avslutter Claes Nilsson.

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

Til toppen