Hele banenettet må moderniseres

Hele banenettet må moderniseres

Jernbanealliansen har i tilknytning til Nasjonal Transportplan prioritert et knippe prosjekter, men "glemte" Bergensbanen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Kommentar fra DB Schenker.

Vestlandsmediene har følgelig kritisert Jernbanealliansen for å tenke for mye på Østlandet.

Med jernbanen er det slik at det har liten hensikt å satse kun på Østlandet. Dersom det ikke er sikre spor til de andre landsdelene, så hjelper det ikke  med gode spor rundt Oslo. Da havner godset på trailere.

Det er også langt på vei det som har skjedd. Veksten i godstrafikken kommer på veinettet fordi banenettet ikke holder mål. Stortinget kan gjøre noe med dette og sørge for at de store byene har god forbindelse og effektive terminaler i begge ender.

En annen side ved manglende jernbanesatsing for gods er at det da åpner seg et stadig større marked for utenlandske trailere. Godset må frem - og da velger vareeierne de løsningene som sikrer rask og effektiv transport.

KOLLEKTIVTRANSPORT/21. september 2018

Nytt system for sanntidsinformasjon til kollektivnettet i Trøndelag

FARA har signert en kontrakt med AtB om å levere et nytt system for sanntidsinformasjon til kollektivnettet i Trøndelag. Avtalen gjelder i første omgang transportmidler, holdeplasser og stasjoner i Stor-Trondheim, med opsjon på videre utvidelse til resten av fylket, inkludert hurtigbåt og ferge. Les hele saken

HYDROGENTOG/19. september 2018

Verdenspremiere: Alstoms hydrogentog settes inn i passasjertrafikk

Det var en verdenspremiere som ble feiret av Alstom, en av Europas største jernbaneprodusenter, ministeren for økonomi og transport i Niedersachsen, forbundsministeriet for transport og transportmyndighetene i Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) og Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) i Bremervörde søndag 16. september. Les hele saken

Til toppen