Hele banenettet må moderniseres

Hele banenettet må moderniseres

Jernbanealliansen har i tilknytning til Nasjonal Transportplan prioritert et knippe prosjekter, men "glemte" Bergensbanen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Kommentar fra DB Schenker.

Vestlandsmediene har følgelig kritisert Jernbanealliansen for å tenke for mye på Østlandet.

Med jernbanen er det slik at det har liten hensikt å satse kun på Østlandet. Dersom det ikke er sikre spor til de andre landsdelene, så hjelper det ikke  med gode spor rundt Oslo. Da havner godset på trailere.

Det er også langt på vei det som har skjedd. Veksten i godstrafikken kommer på veinettet fordi banenettet ikke holder mål. Stortinget kan gjøre noe med dette og sørge for at de store byene har god forbindelse og effektive terminaler i begge ender.

En annen side ved manglende jernbanesatsing for gods er at det da åpner seg et stadig større marked for utenlandske trailere. Godset må frem - og da velger vareeierne de løsningene som sikrer rask og effektiv transport.

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen