Hindrer du is og dugg på ruta

Hindrer du is og dugg på ruta

Få ting er mer irriterende enn å komme til gjenfryste ruter på bilen. Skikkelig «blåmandag» er det når du må skrape både inn- og utsiden. Og kanskje i tillegg dugger det konstant på innsiden av rutene. Hvorfor er det slik? Vi har tatt en prat med Bjørn-Aage Bredal fra Bilpleiekongen.no om problemet, og han har noen overraskende råd til oss.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det beste tipset er selvsagt å kjøre bilen inn i garasjen. Men hva gjør du dersom du ikke har garasje, eller er på hytta, eller møter dette problemet hver dag du skal hjem fra jobb?

[youtube id="Q9UpI5_ShXo"]

Hva er egentlig årsaken ?

På ruta danner det seg etter hvert et fettlag. Dette gjør at vann og fukt lettere fester seg til ruta. Tørker du bort dette med hånden, vil du se at det lettere dugger der du har tørket neste gang, fordi hånden din legger igjen et nytt fettlag. Bruk derfor en ren klut til å tørke bort evt. dugg. Målet er selvsagt å få helt duggfrie ruter, og da må vi starte med å fjerne fettlaget.

Det finnes mange gode «kjerringråd». Et av de bedre mener Bredal er å vaske ruta med varmt vann og salmiakk. Da fjerner du fettfilmen på ruta, og fukten får dermed ikke satt seg. Dessverre er dette nokså kortvarig lykke. Vinterstid bruker vi stadigvekk vifta, og gjerne på full guffe. Dermed legger du raskt et tynt lag av trafikkfilm igjen på ruta, og problemet er der igjen.

Hold bilen tørr

Inneklima og miljø i bilen er selvsagt helt avgjørende. Hvorfor er det slik at en ny bil ikke dugger, mens en gammel oftere gjør det?

  • Et fuktig klima i bilen fører til dugg på rutene, så prøv å holde bilen så tørr som mulig innvendig.
  • Bruk aircondition anlegget også om vinteren. Inne i AC-anlegget blir det vanndråper av den ekstra fuktigheten. Vannet samles opp og ledes ut under bilen din. AC-anlegget henter kort fortalt fuktig luft fra kupeen, tørker den og sender tørr luft tilbake.
  • Sørg for at gulvmatter og lignende blir rengjort for is og skitt, og unngå å ha fuktige gjenstander i bilen. Fukt gjør at det ofte danner seg is på innsiden av bilvinduene. Du vil da oppleve samme problem igjen og igjen.
  • Legg en sokk fylt med kattesand under setet. Denne trekker til seg fuktighet, i takt med svigninger i temperaturen.

Hold bilen ren

  • En ren bil er en trygg bil, så sørg for at dashbord, seter etc. er rent. Ligger det igjen vannrester, kafferester og annet smuss, kan dette være med på å øke tilgang til fukt, og dermed dugg – som igjen blir til is.
  • Der er selvsagt veldig viktig at rutene er rene, både innvendig og utvendig.
  • Vask rutene med egnet vaskemiddel. Det kan være stor forskjell på vindusvask for hjemmebruk og vindusvask for bilbruk. Glass er glass, men den skitt, smuss og ikke minst trafikkfilm du får i og på bil, trenger en annen kjemisk sammensetning for å bli kvitt. Hovedmålet er å fjerne all trafikkfilm fra ruta.

Bruk av kjemikalier

  • Det finnes en mengde kjemikalier på markedet, som lover is-frie ruter, duggfrie, rute osv. Dessverre er det kun et fåtall som holder hva de lover.
  • Det finnes mange snarveier, som gjør at man ikke må ta hensyn til de punktene Bredal har nevnt for oss. Hans råd er allikevel å kombinere disse rådene. Bredal nevner et produkt fra Rain-X som heter Anti-Fog. Dette produktet gjør nettopp det som navnet tilsier. Det hindrer duggen å feste seg til ruta, og du unngår dermed også is.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen