Hva koster ei kø?

Hva koster ei kø?

Statens vegvesen har fått regnet ut hva bilkøene koster transportnæringa.

  • Godstransport
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Forskere fra TØI har sett på årlige køkostnader for transportnæringa på fire strekninger (begge retninger):

  • Filipstad – Tusenfryd (E18 Oslo) – 32 millioner kroner
  • Nygårdstunnelen – Knarvik (E39 Bergen) – 3,6 millioner kroner
  • Tjensvoll – Tananger (Rv509 Stavanger) – 2 millioner kroner

Klett – Havnegata (E6/Rv706 Trondheim)- 3,3 millioner
Strekningen E18 Tusenfryd – Filipstad skiller seg fra de andre med betraktelig høyere køkostnader, både per retning og i sum. Det var her det var størst forsinkelser og mest gods- og næringstrafikk enn de tre andre strekningene. Over 3000 godsbiler kjører på denne strekningen (begge retninger) et gjennomsnittsdøgn.

Har brukt Vegvesenets databaser

TØI som har brukt Vegvesenets databaser for å analysere godstransport i by for å se hvordan dette kan brukes til analyser. Databasene som er brukt er Autosys (Kjøretøyregisteret), kjørelengder fra de periodiske kjøretøykontrollene, vegtrafikktellinger og reisetidsdata. Det er også brukt data fra bompasseringer.

Formålet med rapporten er å se hvordan Vegvesenets databaser kan brukes til bedre analyser av godstrafikk i by.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen