Hvor brannfarlig er en elbil?

Hvor brannfarlig er en elbil?

DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) leder et større prosjekt som skal øke kunnskapen om utfordringer med nye energibærere i kjøretøy og hvordan disse skal håndteres.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Nye tester av brannfaren i elbiler, gjennomført av SP Fire Research på oppdrag fra DSB, viser at batterier som knuses i en kollisjon kan føre til brann. Ytre varmekilder, derimot, vil vanskelig kunne starte brann i elbilenes batteri.

I samarbeid med Skien brann- og feievesen, Høgskolen i Sørøst-Norge og Grenland Energy, som bidro med to elbiler, har SP Fire Research gjennomført to fullskala branntester av elbil. Bilene hadde et Li-Ion batteri av den typen som finnes i mange av dagens moderne elbiler.

Knuste battericellene

I første forsøk ble en elbil sluppet fra 20 meters høyde for å simulere en kraftig kollisjon der battericeller ble knust. Kollisjonstesten viser at når battericeller knuses vil det skje en elektrokjemisk reaksjon som utvikler varme. Etter om lag sju minutter begynte bilen å brenne med synlige flammer. Bilen fikk brenne fritt uten at det ble forsøkt å slukke brannen og var utbrent etter ca. 2,5 timer.

−I testen ble elbilen sluppet ned på en betongkloss. Et slikt scenario, med massive ødeleggelser som resultat, er imidlertid lite sannsynlig. Fordi elbilene har de samme deformasjonssonene som andre biler, vil for eksempel en frontkollisjon absorbere kollisjonsenergien før batteriet blir skadet, sier Jostein Grav, sjefsingeniør i DSB .

Det ble ikke gjort forsøk på å slokke denne brannen så her trenger vi mer forskning for å forstå metoder og mengde vann.

Forsøkte å tenne på

I det andre forsøket ble det forsøkt å tenne på elbilbatteriet med en ekstern varmekilde, for deretter å måle hvor mye vann og tid som gikk med på slokkearbeidet.

− Det begynte etter hvert å brenne i plasten i bilen, men ikke i batteriet. Det var rimelig enkelt å slå ned flammene med samme innsatsmetoder og tidsforbruk som en brann i en konvensjonell bensin- eller dieselbil, sier Grav.

Ikke høyere risiko for brann i parkerte elbiler

Konklusjonene fra testene er at om battericeller knuses vil dette gi en elektrokjemisk reaksjon som etter noen minutter starter en bilbrann. Den andre testen viste at det er svært vanskelig å tenne på batteriet med en ytre varmekilde.

Det er derfor rimelig å anta at elbiler parkert i garasjeanlegg ikke representerer en høyere risiko for brann sammenliknet med konvensjonelle biler.

− Det er ingen grunn til å tro at elbiler som står til lading vil øke denne risikoen så lenge ladesystemet er utført og vedlikeholdt etter DSBs regelverk, sier Grav.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen