Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Retail Norge, er svært fornøyd med at el-varebilene er på veien.
Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Retail Norge, er svært fornøyd med at el-varebilene er på veien. (Foto: Ikea)

IKEAs hjemlevering blir grønnere

Stadig flere ønsker å få varene levert hjem på døra. Nå vil IKEA bruke elektriske varebiler for hjemlevering i Oslo-området.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– IKEA har forpliktet seg til kun å bruke elektriske eller andre nullutslippskjøretøy til hjemleveranser, leiebiler og interne transporter innen 2025. I Norge håper vi å komme dit enda raskere – at disse elektriske varebilene nå er på veiene viser at vi er i rute, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Retail Norge.

De to første el-varebilene er allerede i drift på Slependen og Furuset. Bilene er av merke Saic Maxus og Volkswagen e-crafter og har en rekkevidde på 200 km. Ved varehusene har IKEA montert hurtigladere i tilknytning til lasterampen. Slik kan bilene lade, samtidig som de blir lastet.

– Varetransporten må bli elektrisk. Det er bra for lommebok, bunnlinja og miljøet. Folk handler på nett, mange har ikke bil i byen, og når møbler handles er det kjekt å få dem levert. Da er det viktig at transporten skjer uten utslipp. Jeg er glad for at bedrifter i og rundt Oslo slik som IKEA, tar ansvar og går foran. Oslo kommune har et godt samarbeid med næringslivet og har flere støtteordninger for bedrifter som vil over på elektrisk transport, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel.

Elektrisk fremtid

Netthandelen øker for IKEA og flere av kundene som besøker varehusene ønsker å få varene levert hjem. Nå har IKEA utfordret Bring til å være med på den grønne reisen.

Ikea tar i bruk elektriske varebiler for hjemlevering av varer i Oslo-regionen. Foto: Ikea

– For oss i Posten og Bring er det spennende å samarbeide om grønne løsninger sammen med IKEA. Det er også spennende at teknologien på el-drift av større varebiler har kommet så langt og blitt så driftssikre. Vårt mål er at vi skal benytte kun fornybare energikilder i kjøretøy og bygg innen 2025. Det er ambisiøst, og derfor er det viktig å finne gode løsninger i fellesskap med våre kunder, sier Hege Sagplass, miljøansvarlig i Posten Norge.

For IKEA er fremtiden elektrisk.

– I løpet av de neste årene vil vi kun bruke el-varebiler til hjemleveranser i Oslo, Bærum og Asker, og alle våre busser og leiebiler blir erstattet med alternativer som gir null utslipp. Målet er at all hjemlevering i landet skal være utslippsfri, forteller Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA.

I tillegg har IKEA installert hurtigladere for elbiler ved de fleste varehusene for sine medarbeidere og kunder, og de vil øke antallet ladestasjoner i takt med det stadig økende behovet.

Grønnere transport

Med urbanisering, digitalisering og fokus på bærekraft er ikke hverdagen slik den en gang var. IKEA er i endring, og har blant annet ambisjoner om å legge om til en sirkulær forretningsmodell. Målet er å være klimapositive innen 2030.

– Vi ser både et ansvar og en mulighet til å være i front i skiftet mot grønnere transport. Vi kan bidra med mindre utslipp og bidra til bedre miljøet i byene. Elektriske varebiler er et steg på reisen, sier Lennartsson.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen