Ingen økning i lufthavnavgiftene

Ingen økning i lufthavnavgiftene

- Lufthavnsavgiftene skal ikke øke i 2016. Effektiviseringsprogrammet i Avinor gir resultater, og flyreisende nyter godt av det, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Et effektivt og trygt flytilbud er en sentral del av landets infrastruktur og er viktig for næringslivet og innbyggerne. Da må vi sikre at avgiftsnivået holdes på et moderat nivå. Regjeringen vil videreføre avgiftsnivået fra 2015 i 2016, noe som gir en nedgang i avgiftssatsene når man tar hensyn til forventet prisstigning, sier samferdselsministeren.

Hva er luftfartsavgifter og hva brukes de til?

Lufthavnsavgift er en avgift flyselskapene betaler til Avinor for å få benytte lufthavnen, som for eksempel passasjeravgift og startavgift. Lufthavnavgiftene bidrar til å finansiere drift og investeringer på Avinors 46 lufthavner.

[img id="1"]

Hvordan fastsettes lufthavnsavgiftene?

Samferdselsdepartementet fastsetter de overordnede rammene for Avinors inntekter for både start- og passasjeravgiften for det kommende året. På grunnlag av de fastsatte rammene, sender Avinor sitt forslag for avgiftssatser til Luftfartstilsynet, som fastsetter de endelige satsene.

Departementets rammevedtak er basert på analyser av Avinors inntekter og kostnader. Avgiftsinntektene skal dekke differensen mellom Avinors kostnader ved drift og investeringer i flyplassnettet, og selskapets kommersielle inntekter. De kommersielle inntektene er anslått på grunnlag av trafikkprognoser som tilsier noe lavere vekst i 2016 enn i de foregående årene.

Nye rutiner for å fastsette avgifter

Fra og med 2015 er det nye rutinger for å fastsette avgifter. Dette fordi Norge har implementert et EU-direktiv om lufthavnavgifter, med virkning fra i år.

Les mer om lufthavnsavgifter i vedtaket.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen