Ingen økning i lufthavnavgiftene

Ingen økning i lufthavnavgiftene

- Lufthavnsavgiftene skal ikke øke i 2016. Effektiviseringsprogrammet i Avinor gir resultater, og flyreisende nyter godt av det, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Et effektivt og trygt flytilbud er en sentral del av landets infrastruktur og er viktig for næringslivet og innbyggerne. Da må vi sikre at avgiftsnivået holdes på et moderat nivå. Regjeringen vil videreføre avgiftsnivået fra 2015 i 2016, noe som gir en nedgang i avgiftssatsene når man tar hensyn til forventet prisstigning, sier samferdselsministeren.

Hva er luftfartsavgifter og hva brukes de til?

Lufthavnsavgift er en avgift flyselskapene betaler til Avinor for å få benytte lufthavnen, som for eksempel passasjeravgift og startavgift. Lufthavnavgiftene bidrar til å finansiere drift og investeringer på Avinors 46 lufthavner.

[img id="1"]

Hvordan fastsettes lufthavnsavgiftene?

Samferdselsdepartementet fastsetter de overordnede rammene for Avinors inntekter for både start- og passasjeravgiften for det kommende året. På grunnlag av de fastsatte rammene, sender Avinor sitt forslag for avgiftssatser til Luftfartstilsynet, som fastsetter de endelige satsene.

Departementets rammevedtak er basert på analyser av Avinors inntekter og kostnader. Avgiftsinntektene skal dekke differensen mellom Avinors kostnader ved drift og investeringer i flyplassnettet, og selskapets kommersielle inntekter. De kommersielle inntektene er anslått på grunnlag av trafikkprognoser som tilsier noe lavere vekst i 2016 enn i de foregående årene.

Nye rutiner for å fastsette avgifter

Fra og med 2015 er det nye rutinger for å fastsette avgifter. Dette fordi Norge har implementert et EU-direktiv om lufthavnavgifter, med virkning fra i år.

Les mer om lufthavnsavgifter i vedtaket.

SMART TRANSPORT/20. februar 2019

Ford tester unikt transportsystem for mindre kø og forurensing

Ford tester et skybasert transportsystem med varebiler, sykkelbud og bud til fots for å levere pakker. Bilprodusenten forventer en kraftig økning i leveringseffektiviteten, færre køer og bedret miljø i urbane strøk. Les hele saken

TRANSPORTNÆRINGEN/19. februar 2019

Korleis skal vi løyse framtidas transportutfordringar

– Digitalisering og autonomi brukt på rett måte kan skape ein betre reisekvardag, effektivisere næringstransporten og hjelpe oss å nå andre viktige mål i transportpolitikken. Teknologi vil også vere avgjerande for å oppnå utslippskutt. Eg er difor glad for at vi gjennom Transport21 no samlar flinke og engasjerte folk som kan gje oss råd om korleis vi best kan innrette innsatsen for forsking og innovasjon i samferdselssektoren, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen