Kjetil Tovsrud (t.v.) sammen med en av sine sjåfører, Kristian Hetty, som også kjører en MAN TGX 26.500.
Kjetil Tovsrud (t.v.) sammen med en av sine sjåfører, Kristian Hetty, som også kjører en MAN TGX 26.500. (Foto: MAN)

Inn i ny nisje med MAN

B&T Logistikk AS med base på Biri mellom Gjøvik og Lillehammer tok like før jul i bruk en flunkende ny MAN TGX 26.500 med krokløft fra Palfinger. Dette er selskapets fjerde MAN og den første krokløftbilen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Alle bilene hos B&T Logistikk har fått egne navn. Den nye bilen heter Jålebukken.

– Dette er en bil som har stort sett alt utstyr, forteller Kjetil Tovsrud. Han er en av to eiere i selskapet. Han er bilansvarlig og i tillegg fast sjåfør på den nye bilen.

– Men det som likevel er mest spesielt med bilen, er at den har manuell girkasse. Dette er så uvanlig i dag at selgeren, Bjørn Enger på Rudshøgda, fikk spørsmål fra fabrikken om bilen var spesifisert feil. Men det er rett og slett jeg som har villet ha det slik på den bilen jeg kjører selv. Jeg synes MAN-løsningen med ComfortShift (clutchbetjening via bryter på girspaken) fungerer aldeles utmerket når man har fokus på riktig bruk.

Samtidig er bilen mer nøktern på andre områder. Den har D26-motor på 500 hk, selv om MAN i dag kan levere motoreffekter helt opptil 640 hk, og den har det mellomhøye XLX-førerhuset.

– Motoren har krefter nok og er svært økonomisk i drift. Jeg synes også at XLX-førerhuset er MANs mest harmoniske, det har plass nok og full ståhøyde.

Jålebukken har 20-tonns Palfinger krokløft med knekk for å komme til containere som står vanskelig plassert. Den trekker på en ny Nor Slep krokhenger med tipp.

Ny nisje

B&T Logistikk har frem til i dag hovedsakelig kjørt stykkgods.

– Denne bilen startet egentlig som en fleip for noen år siden, forteller Tovsrud.

– Vi har sporadisk kjørt elektrisk og elektronisk avfall for Metallco EE på Gjøvik med skapbilene våre. Fleipen gikk ut på at vi burde anskaffe en krokløftbil for denne transporten. Nå er fleipen blitt realitet og har skaffet oss en ny nisje.

Det nye krokløftsettet, som ble tatt i bruk i begynnelsen av desember, har inntransport av EE-avfall fra hele Hedmark og Oppland, og noe mer sporadisk fra Østfold og Vestfold. Behovet er absolutt til stede. Allerede er bil nummer to til denne transporten i bestilling.

– Den er dønn maken, bortsett fra at den skal ha den automatiserte TipMatic-girkassa. Det er tross alt førstevalget til stort sett alle sjåfører i dag, sier Tovsrud.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen