Bjørn Erik Godlien, eier (venstre) og Christian Salvesen, prosjektansvarlig for trafikksikkerhet og Dräger alkolås hos KGK i Norge (høyre).
Bjørn Erik Godlien, eier (venstre) og Christian Salvesen, prosjektansvarlig for trafikksikkerhet og Dräger alkolås hos KGK i Norge (høyre). (Foto: KGK)

Installerer alkolås i sine biler

Stadig flere selskaper som driver transportvirksomhet installerer alkolås i sine yrkesbiler. Bego Transport, som er en typisk SMB bedrift med fem yrkesbiler i transportoppdrag, er et eksempel på et selskap som nå monterer Dräger alkolås i sine kjøretøy.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Det nye regelverket som trer i kraft fra 1. januar 2019 sier at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag må ha alkolås. Kjøretøy som allerede er registrert må montere alkolås før 2024. Ved en senere endring kan alkolåspåbudet eventuelt også utvides til andre kjøretøygrupper, som drosjer og andre yrkesbilgrupper, sier Christian Salvesen som er prosjektansvarlig for trafikksikkerhet og Dräger Alkolås hos KGK i Norge.

– Men vi ser nå en klar tendens til at også andre yrkesbilgrupper får innmontert alkolås som i tilfellet med Bego Transport, sier Christian Salvesen.

– Vi ser dette som et viktig tiltak for å bidra til økt trafikksikkerhet og ser at våre kunder setter stor pris på at vi har fått innmontert alkolås. Transportbransjen i Norge består av mange små og mellomstore aktører og vi må sette trafikksikkerhet i fokus. Norge bør være et foregangsland med å innføre klare regler om alkolås i yrkesbiler, sier Bjørn Erik Godlien i Bego Transport. I alt kjøper vi inn fire nye biler i år av typen Iveco Daily og samtlige vil få innmontert Dräger alkolås. Dräger alkolås er også helt unik ved at det er kort oppvarmingstid i forhold til andre aktører i markedet.

– Alkolås bør være standard i varebiler som brukes til transport. Det bør også være like naturlig å blåse i alkolåsen som å ta på seg bilbeltet. Om få år er det nok alkolåser i alle kjøretøyer, sier Bjørn Erik Godlien.

– Vi ser økende interesse for alkolås blant våre mange kunder. Det synes vi er bra og vi har derfor laget effektive rutiner for å få innmontert alkolås i både nye og brukte yrkesbiler som selges via oss, sier Frode Bjørkli ved Iveco Norge AS, avdeling Vøyenenga som har levert yrkesbilene til Bego Transport. Iveco Norge AS er en av landets største leverandører av yrkesbiler.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen