Data om dekkene overføres til lastebilenes kommunikasjonsnettverk. Sjåføren og det lokale kontoret varsles, og det kan iverksettes tiltak.
Data om dekkene overføres til lastebilenes kommunikasjonsnettverk. Sjåføren og det lokale kontoret varsles, og det kan iverksettes tiltak. (Foto: Volvo Trucks)

Introduserer nye overvåkningstjenester for å maksimere driftstid

Volvo Trucks benytter nye metoder for å følge med på og analysere essensielle komponenter i sanntid for å forhindre potensielle funksjonsfeil som kan skape forstyrrelser i kundens virksomhet. I Sverige er det blitt lansert en ny driftstjeneste for dekk, samtidig som det i Europa er blitt lansert et stort pilotprosjekt for avansert overvåkning av lastebiler. Ved at man i tillegg bruker maskinlæring, vil man med enda større nøyaktighet kunne forutse og forhindre uønsket stans.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Ny teknologi som følger med på og analyser av lastebildata i sanntid åpner for spennende muligheter når det gjelder å forutse feil lenger inn i fremtiden og med større presisjon. Alt dette er en del av vår kontinuerlige innsats for å holde våre kunders lastebiler på veien, sier Markus Efraimsson, Vice President Uptime, Volvo Trucks.

Kunstig intelligens og maskinlæring åpner nye muligheter for å maksimalisere driftstiden på lastebilene. Tenk på det som en sjette sans.

En ny driftstjeneste for dekk måler dekktrykket og temperaturen i sanntid. Resultatene er tilgjengelig i en app, hvilket gjør at både sjåføren og eieren lettere kan oppdage gradvis punktering og unngå mulige dekkeksplosjoner som medfører uforutsett stans og høye utgifter. I tillegg innebærer den nye tjenesten lavere drivstofforbruk og høyere kjørelengde for hvert dekk, ettersom den sikrer korrekt trykk og temperatur. Denne dekkdriftstjenesten vil introduseres gradvis på de europeiske markedene.

Har forhindret et stort antall potensielle havari

Volvo Trucks utfører også et pilotprosjekt som består av ulike elementer beregnet på faste kunder med selskapets Volvo Gold-kontrakt. Ved å følge med på og analysere data fra tusenvis av lastebiler i sanntid, har man forhindret et stort antall potensielle havari. Dette har ført til forbedring i både driftstid og produktivitet.

En ny tjeneste for dekkadministrasjon måler dekkenes trykk og temperatur i sanntid. Data om dekkene overføres til lastebilenes kommunikasjonsnettverk. Foto: Volvo Trucks

Målet er å forutse komponentfeil før de oppstår, og å tilby kundene optimal planlegging av tjenesten. Når et potensielt problem oppdages ved et av Volvo Trucks Monitoring Center, blir kundens lokale Volvo-verksted varslet slik at det kan iverksettes forebyggende tiltak.

 – Vi ser driftstid fra kundens synsvinkel. Vår målsetning er å sikre at kunden ikke opplever noen form for uønsket stans, sier Markus Efraimsson.

Målet er å forutse komponentfeil før de inntreffer, og gi kundene optimal serviceplanlegging. Foto: Volvo Trucks

Neste trinn er å gradvis introdusere maskinlæring. Denne formen for kunstig intelligens gjør det mulig å samle og analysere betydelige mengder lastebildata med tanke på forskning og utvikling. Den gjør at Volvo Trucks lærer stadig mer om lastebilens tilstand og daglige ytelse, og oppnår tilsvarende kunnskap om tusenvis av tilhørende lastebiler.

Ved hjelp av avansert datamodellering og -analyse har Volvo Trucks som mål å kunne avdekke skjulte mønstre når det gjelder å forutse komponentfeil lang tid i forveien. Foto: Volvo Trucks

Ved hjelp av avansert datamodellering og -analyse tar man sikte på å kunne oppdage og identifisere skjulte mønstre for å forutse komponentfeil lenge før de oppstår, noe som øker sjansen for at nødvendig vedlikehold eller reparasjon kan bli utført under et oppsatt vedlikeholdsbesøk, for således å maksimere lastebilens driftstid. 

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen