Data om dekkene overføres til lastebilenes kommunikasjonsnettverk. Sjåføren og det lokale kontoret varsles, og det kan iverksettes tiltak.
Data om dekkene overføres til lastebilenes kommunikasjonsnettverk. Sjåføren og det lokale kontoret varsles, og det kan iverksettes tiltak. (Foto: Volvo Trucks)

Introduserer nye overvåkningstjenester for å maksimere driftstid

Volvo Trucks benytter nye metoder for å følge med på og analysere essensielle komponenter i sanntid for å forhindre potensielle funksjonsfeil som kan skape forstyrrelser i kundens virksomhet. I Sverige er det blitt lansert en ny driftstjeneste for dekk, samtidig som det i Europa er blitt lansert et stort pilotprosjekt for avansert overvåkning av lastebiler. Ved at man i tillegg bruker maskinlæring, vil man med enda større nøyaktighet kunne forutse og forhindre uønsket stans.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Ny teknologi som følger med på og analyser av lastebildata i sanntid åpner for spennende muligheter når det gjelder å forutse feil lenger inn i fremtiden og med større presisjon. Alt dette er en del av vår kontinuerlige innsats for å holde våre kunders lastebiler på veien, sier Markus Efraimsson, Vice President Uptime, Volvo Trucks.

Kunstig intelligens og maskinlæring åpner nye muligheter for å maksimalisere driftstiden på lastebilene. Tenk på det som en sjette sans.

En ny driftstjeneste for dekk måler dekktrykket og temperaturen i sanntid. Resultatene er tilgjengelig i en app, hvilket gjør at både sjåføren og eieren lettere kan oppdage gradvis punktering og unngå mulige dekkeksplosjoner som medfører uforutsett stans og høye utgifter. I tillegg innebærer den nye tjenesten lavere drivstofforbruk og høyere kjørelengde for hvert dekk, ettersom den sikrer korrekt trykk og temperatur. Denne dekkdriftstjenesten vil introduseres gradvis på de europeiske markedene.

Har forhindret et stort antall potensielle havari

Volvo Trucks utfører også et pilotprosjekt som består av ulike elementer beregnet på faste kunder med selskapets Volvo Gold-kontrakt. Ved å følge med på og analysere data fra tusenvis av lastebiler i sanntid, har man forhindret et stort antall potensielle havari. Dette har ført til forbedring i både driftstid og produktivitet.

En ny tjeneste for dekkadministrasjon måler dekkenes trykk og temperatur i sanntid. Data om dekkene overføres til lastebilenes kommunikasjonsnettverk. Foto: Volvo Trucks

Målet er å forutse komponentfeil før de oppstår, og å tilby kundene optimal planlegging av tjenesten. Når et potensielt problem oppdages ved et av Volvo Trucks Monitoring Center, blir kundens lokale Volvo-verksted varslet slik at det kan iverksettes forebyggende tiltak.

 – Vi ser driftstid fra kundens synsvinkel. Vår målsetning er å sikre at kunden ikke opplever noen form for uønsket stans, sier Markus Efraimsson.

Målet er å forutse komponentfeil før de inntreffer, og gi kundene optimal serviceplanlegging. Foto: Volvo Trucks

Neste trinn er å gradvis introdusere maskinlæring. Denne formen for kunstig intelligens gjør det mulig å samle og analysere betydelige mengder lastebildata med tanke på forskning og utvikling. Den gjør at Volvo Trucks lærer stadig mer om lastebilens tilstand og daglige ytelse, og oppnår tilsvarende kunnskap om tusenvis av tilhørende lastebiler.

Ved hjelp av avansert datamodellering og -analyse har Volvo Trucks som mål å kunne avdekke skjulte mønstre når det gjelder å forutse komponentfeil lang tid i forveien. Foto: Volvo Trucks

Ved hjelp av avansert datamodellering og -analyse tar man sikte på å kunne oppdage og identifisere skjulte mønstre for å forutse komponentfeil lenge før de oppstår, noe som øker sjansen for at nødvendig vedlikehold eller reparasjon kan bli utført under et oppsatt vedlikeholdsbesøk, for således å maksimere lastebilens driftstid. 

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen