Senteret bygges med solceller på taket og tilkobling av fjernvarme/fjernkjøling for 100 prosent bærekraft.
Senteret bygges med solceller på taket og tilkobling av fjernvarme/fjernkjøling for 100 prosent bærekraft. (Illustrasjon: ABB)

Investerer i forskningssenter for morgendagens elektriske transport

ABB bygger et bærekraftig, globalt hovedkontor og forskningssenter for å befeste sin ledende posisjon innen ladeinfrastruktur for elektriske kjøretøy.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Senteret på 3600 kvadratmeter understreker ABBs satsing på bærekraftig transport. ABB fikk nylig anerkjennelse av magasinet Fortune, som rangerte ABB på åttende plass blant selskap som «forandrer verden» for fremskritt innen elektrisk transport og hurtiglading av kjøretøy.

– Investeringen i det nye hovedkontoret og forskningssenteret demonstrerer ABB tekniske lederskap og setter standarden for bærekraftig transport, sier Frank Muehlon, leder for ABBs ladevirksomhet.

– Senteret gjør at vi kan sette fart på produktutvikling og testing, og sikrer at vi kan levere innovative produkter til markedet raskere enn noensinne.

Interoperabilitet er vitalt for ABBs ladere, og senteret utrustes med nyeste teknologi for å sikre at laderne kan benyttes for alle typer kjøretøy. Simulatorer er bygget for nettopp dette formålet, hvor 95 prosent av alle tester kan gjøres med en digital kopi av kjøretøyet.

Ettersom oppførsel av bil og lader i varmt og kaldt vær ikke kan testes fullverdig i simulator, utvikler ABB klimatiske testrom for dette. Her kan systemene utsettes for ekstreme situasjoner med temperaturer fra minus til pluss 40 grader Celsius og høy luftfuktighet.

Senteret designes også for å rampe opp utvikling av lading for det raskt voksende elbussegmentet, med innvendige testområder for busser.

Bærekraftig bygning

ABB er forpliktet til å drive verden uten å forbruke Jorden. Foruten å bidra til fremskritt innen bærekraftig transport, er senteret selv 100 prosent bærekraftig.

ABBs nye forskningssenter for ladesystemer utrustes med det siste innen utvikling og testing, inklusiv bruk av simulator og digitale tvillinger. Illustrasjon: ABB

Senteret tilkobles byens geotermiske fjernvarme/fjernkjøling for oppvarming og nedkjøling. Det blir solceller på taket, med ABB solarinvertere som konverterer likestrøm «høstet» fra solen til vekselstrøm som kan benyttes i senteret.

ABB vil også integrere sine elektriske løsninger i hele bygningen, inkludert transformatorer, elektriske tavler og smart byggautomatisering.

Fakta

  • Senteret til 85 millioner kroner setter fart på ABBs lederskap for lading av elbiler, elbusser, ellastebiler med mer.
  • Det globale hovedkontoret og forskningssenteret bygges på Delft tekniske universitet i Heertjeslaan i Nederland og står klart i 2019.
  • Det utrustes med nyeste teknologi for utvikling av program- og maskinvare, produktarkitektur, interoperabilitet og pålitelighet under ekstreme betingelser.
  • Senteret blir fullstendig bærekraftig og inkluderer en rekke ABB-teknologier fra solarinvertere til elektriske tavler til elbilladere.

ALKOLÅS/12. desember 2018

Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven. De nye reglene som trer i kraft fra nyttår betyr at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag fra 1. januar 2019 skal ha alkolås. Les hele saken

LOGISTIKK/10. desember 2018

Samarbeider for å redusere time-to-market for 3D-printede deler

PostNord AB, leverandøren av kommunikasjons- og logistikkløsninger i Norden, kunngjorde at selskapet har inngått partnerskap med GKN Powder Metallurgy, en ledende innovasjonsutviklingspartner innen produksjonsindustrien. Samarbeidet vil gjøre 3D-print av deler i produksjonsindustrien til et mer åpent og tilgjengelig marked. Les hele saken

Til toppen