Iveco revolusjonerer bærekraftig langtransport

Iveco revolusjonerer bærekraftig langtransport

Nye Stralis NP er den første naturgassdrevne lastebilen spesielt utviklet for langtransport.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Dette er den eneste lastebilen som kan gå på komprimert eller flytende naturgass, eller en kombinasjon av disse to, og som gir effekt, komfort, transmisjons-teknologi og et drivstoffsystem som passer til langtransport.

Nye Stralis NP har en ny motor på 400 hk, med 1700 Nm dreiemoment, et effektuttak som for tilsvarende dieselvariant og 17% mer effekt enn sin beste konkurrent. Den nye generasjonen 12-trinns automatisert girkasse øker holdbarheten dramatisk, reduserer kostnader og forbedrer kjørekomforten. Hi-Way førerhuset byr på et funksjonelt miljø med all den komfort som trengs innen langtransport.

Kjøretøyet har den nye Iveco Cursor 9 Euro VI naturgass-motoren, den første av sitt slag som gir samme effekt som den tilsvarende diesel-varianten. Dette er den første naturgassdrevne lastebilen med en 12-trinns automatisert girkasse. Eurotronic girkassen sikrer lavere drivstofforbruk og høyere kjørekomfort. Med den rene LNG-versjonen har nye Stralis NP en rekordlang rekkevidde på 1.500 km.

Den har også Hi-Way førerhuset som ble introdusert på “International Truck of the Year 2013”, Stralis Hi-Way. Det er høyt verdsatt av kunder for funksjonaliteten og komforten det tilbyr innenfor langtransport.

- Iveco er den første produsenten innenfor kommersielle kjøretøy som forstår potensialet i naturgass. Vi har introdusert på markedet naturgass-versjoner av lastebiler, varebiler og busser. Som et resultat har vi idag en kjørende bilpark på mer enn 15.000 gassdrevne kjøretøy i Europa. Nye Stralis NP bygger videre på Ivecos sterke ekspertise for å ta et nytt skritt inn i fremtiden. Dette er den første skikkelige gassdrevne langtransportbilen på markedet og som muliggjør et alternativ til dieseldrevne kjøretøy og som er den mest bærekraftige lastebilen for langtransport noen sinne, uttaler Ivecos toppsjef Pierre Lahutte.

Forbedringene introdusert i nye Stralis NP bidrar til 3% reduksjon i Total Cost of Ownership sammenlignet med forgående modell, som i utgangspunktet har drivstoff-kostnader som er inntil 40% lavere enn for tilsvarende diesel-kjøretøy.

Til toppen