IVECO undertegner avtale om 610 Stralis XP og NP

IVECO undertegner avtale om 610 Stralis XP og NP

Den europeiske logistikkoperatøren bekrefter sitt bærekraftige transport-partnerskap med IVECO. Avtalen er en av de mest betydningsfulle i Europa til dags dato for IVECO når det gjelder selskapets nyeste generasjon Stralis hvor Lannutti har valgt de mest avanserte versjonene med tanke på drivstofforbruk og miljømessig bærekraft.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

IVECO, en del av CNH Industrial (NYSE: CNHI /MI: CNHI), har undertegnet en avtale med den europeiske logistikkgruppen om levering av 610 Stralis.

Leveransen vil bestå av fire forskjellige typer tunge nyttekjøretøy for å dekke de varierte transportbehovene hos Lannutti Group. Modellene som skal leveres, kommer fra Stralis XP-serien, den mest drivstoffeffektive lastebilen tilgjengelig på det europeiske marked, og Stralis NP-serien (Natural Power), den første naturgassdrevne lastebilen som egner seg for langtransport.

Den første naturgassdrevne lastebilen

Alle Stralis XP-modellene som skal leveres, er utstyrt med IVECO Cursor 11-motorer produsert av CNH Industrials motorselskap FPT Industrial og med effekter på 460 og 480 hk. Disse modellene ble valgt av Lannutti Group for å kunne redusere drivstofforbruket og øke nyttelasten. Stralis NP-modellene er utstyrt med IVECO Cursor 9-motorer, disse også fra FPT Industrial. Disse bilene har to LNG-tanker (Liquefied Natural Gas) som sikrer en rekkevidde på inntil 1.500 km.

- Det er meget tilfredsstillende å se at vårt partnerskap med Lannutti blomstrer over år og fortsetter med nye produktutviklinger. Dette er en av de viktigste europeiske avtaler vi har inngått når det gjelder antall kjøretøy, 610 Stralis XP og NP, som begge er bærekraftige løsninger for transport. Her finner vi de aller bestytende kjøretøyene når det gjelder reduksjon i drivstofforbruket og den første naturgassdrevne lastebilen som virkelig egner seg til langtransport, uttaler Pierre Lahutte, toppsjef i IVECO.

KABOTASJE/23. oktober 2018

Debatt på ville veier

Både nyanser og fakta synes å være blåst av veien når Norges Lastebileier-Forbund (NLF) kritiserer ordningen med lovlig kabotasjetransport i Norge og beskylder Posten og Bring for lovbrudd og underbetaling av utenlandske sjåfører. Aktører som forsøker å presse Bring ut i grøfta, baner samtidig vei for cowboy-aktører, økte utslipp og lavere sikkerhet på norske veier. Les hele saken

Til toppen