Iveco vinner 2 av 3 "Sustainable Truck of The Year 2017"

Iveco vinner 2 av 3 "Sustainable Truck of The Year 2017"

Iveco tar hjem to priser i “Sustainable Truck of the Year 2017” (bærekraftig årets lastebil 2017): Nye Daily Electric vinner den prestisjefylt utmerkelsen i varebil-kategorien, mens Eurocargo CNG seirer i distribusjons-klassen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Prisutdelingen fant for første gang sted nå i 2017 og er delt inn i tre kategorier: “Tractor” for trekkvogner, “Distribution” for distribusjonskjøretøy og “Van” for varebiler.

Prisene gis for nye produkter lansert i 2016, som nå er i ordinær produksjon og kan bestilles, samt representerer et nytt skritt forover når det gjelder bærekraftige løsninger. “Vado e Torno“, tidsskriftet bak prisene, opplyser at kriteriene er “basert på bærekraft og effektivitet, ikke bare for reduksjon av skadelige utslipp, men også for å redusere risikoen for både sjåføren og andre trafikanter, gjøre kjøringen mer avslappet, redusere påvirkningen på befolkningen og ha en bærekraftig produksjonssyklus fra start til slutt, inklusive best mulig resirkulering av deler”.

Maurizio Cervetto, sjefsredaktør i “Vado e Torno“, overrakte prisene til Pierre Lahutte, IVECOs toppsjef, under Transpotec 2017, transport- og logistikkmessen holdt i Verona fra 22. til 25. februar.

25% økning i effektivitet, 100 kg ekstra nyttelast og en rekkevidde på mer enn 200 km

- Vi er svært stolte over å vinne disse to prisene ved innvielsen av ‘Sustainable Truck of the Year’, med vår nye Daily Electric og Eurocargo CNG. Satsingen på bærekraft er en viktig realitet hos Iveco og er basert på vår høye teknologi. Vi er den eneste produsenten som har et fullt kjøretøyprogram for naturgass, fra de letteste til de tyngste nyttekjøretøy, samt busser. Vi er mestere på bærekraft som en del av CNH Industrial Group, som for sjette år på rad er blitt utpekt til en industriell leder i Dow Jones bærekraft-indeks (DJSI) for Europe og resten av verden. Vår produkt-strategi – fortsetter Lahutte – er basert på vår hovedmålsetting, nemlig å tilby våre kunder som hjelper dem til å oppnå økt bærekraft. Iveco kom til finalen med tre av våre kjøretøy, en pr. kategori, og har vunnet to av tre mulige titler, med Daily Electric som også har vunnet andre priser, og Eurocargo CNG. Vi er ekstra stolte over å vinne disse prisene i denne byen, Verona, bare et steinkast fra våre fabrikker i Suzzara og Brescia, som er «hjemmet» til henholdsvis Daily og Eurocargo, sier Pierre Lahutte, Ivecos toppsjef.

Med helt resirkulerbare batterier er Daily Electric et kjøretøy uten utslipp og støy og som effektivt kan implementeres i distribusjonskjøring i bysentrene

- Selv om designen dateres tilbake til 2009, og hvor siste oppdatering av serien gjelder overgang til Euro 6-motorer, har Daily Electric nådd full modenhet. I tillegg til et langt skritt forover når det gjelder oppkobling, har den totale elektriske pakken med sodium-nikkel-klorid batterier, superkapasitorer og fleksibelt ladesystem hevet ytelsen til et ekstremt attraktivt nivå. Dette gjelder 25% økning i effektivitet, 100 kg ekstra nyttelast og en rekkevidde på mer enn 200 km. Med helt resirkulerbare batterier er Daily Electric et kjøretøy uten utslipp og støy og som effektivt kan implementeres i distribusjonskjøring i bysentrene, sier .Maurizio Cervetto, sjefsredaktør i “Vado e Torno” om prisen til Daily Electric.

- Med over 10.000 naturgassdrevne lastebiler solgt de siste 20 årene har Iveco sikret seg tetposisjonen når det gjelder alternative drivstoffer. Tector 6 naturgassmotoren er meget ren, med nesten ingen partikkelutslipp, betydelig CO2-reduksjon (mer enn 80% med biogass), samt et støynivå under 60 desibel. Eurocargo gjør bruk av veletablerte, tilgjengelige og kostnadseffektive teknologier, og er ikke begrenset av noen miljøsoner i byene. Kjøretøyet leveres i en rekke utførelser med totalvekt opp til 16 tonn. Med en rekkevidde på inntil 400 km, kan mange transportører i distribusjons-sektoren vinke farvel til dieseldrevne lastebiler, sier Cervetto om Eurocargo CNG.

Nye Daily Electric: Eksklusivt utslippsfritt kjøretøy

Nye Daily Electric er et 100% elektrisk, utslippsfritt kjøretøy som sikrer maksimal bærekraft, har topp holdbarhet og er perfekt tilpasset bykjøring, som dør til dør-distribusjon og passasjertransport. Energiforbruket er redusert ved hjelp av høyeffektivt og lett elektrisk tilbehør, samt at batterienes levetid er forlenget med inntil 20%. I tillegg er nyttelasten økt med inntil 100 kg. Ytelsen fra batteriene, som kan gjenvinnes 100%, er sikret under alle kjøreforhold. I tillegg kommer det Iveco-patenterte fleksible ladesystemet som muliggjør lading både på offentlige ladestasjoner og privat, og hvor hurtiglading kan gjøres på rundt to timer i gjennomsnitt.

[img id="1"]

Med en økt rekkevidde inntil 280 km, i henhold til NEDC-normen, i utførelsen med tre batterier har den nye Daily Electric har den beste effektiviteten klassen. Sjåføren har dessuten valget mellom to kjøre-moduser, Eco og Power. I Eco-modus er motorens dreiemoment moderert for å minimere energiforbruket, uten at der går ut over kjøretøyets maksimale hastighet. I Power-modus oppnås full effekt av den elektriske motoren.

Den regenererende bremsingen er en annen nyhet i Daily Electric. Sjåføren kan velge hvilken metode som skal brukes under kjøring. Avhengig av vei- og trafikkforhold kan man velge den metoden som er best med tanke på både energiforbruk og kjørbarhet.

Med det bredeste kjøretøyprogrammet i klassen for både kassevogner og chassiser, med totalvekt opp til 5,6 tonn og lastevolum inntil 19,6 m3, samt Dailys store allsidighet, vil nye Daily Electric egne seg perfekt for de fleste transportoppgaver, inklusive persontransport med minibuss-utgaven.

I tillegg bidrar kjøretøyet til å redusere støy-forurensningen, noe som muliggjør natt-distribusjon i bysentrene. Sist, men ikke minst, er kjøretøyet utstyrt med et akustisk varslingssystem for fotgjengere som standard, noe som blir aktivert automatisk ved kjøring i hastigheter mellom 0 og 30 km/t.

Kjøretøyets styrke og robusthet er sikret av en rammestruktur I C-profiler, ett av Dailys mest vellykkede design-trekk. Rammen er i høyholdfast stål som sikrer maksimal holdbarhet over tid, samt stor fleksibilitet i bruk.

Eurocargo CNG: Den mest bærekraftige lastebilen for by-distribusjon

Eurocargo ble valgt til “International Truck of the Year 2016”, og Eurocargo CNG er utstyrt med en ny “super-eco” Tector 6-motor på 210 hk drevet med komprimert naturgass. Takket være nye og forbedrede tennplugger, blow-by ventil, stempler og stempelringer har Iveco oppnådd betydelige fordeler når det gjelder effektivitet, utslipp og vedlikehold.

Kjøretøyet har også økt ytelse, 210 hk og maksimalt dreiemoment på 750 Nm. Motoren tilfredsstiller utslippskravene i henhold til Euro VI trinn C, og Eurocargo Natural Power kan operere i miljøsoner i byene. Det er flere fordeler ved naturgass-teknologien som er bærekraftig både når det gjelder miljø og driftsøkonomi. Fremdrift ved hjelp av naturgass er den mest effektive tekniske løsningen når det gjelder å redusere forurensinger i byområder og er det eneste virkelige alternativet til bensin og diesel. Når det gjelder utslipp, er naturgass et “rent” drivstoff, ettersom gassen gir 35% mindre utslipp av nitrogenoksider (NOx) og 95% mindre utslipp av partikler sammenlignet med diesel.

I tillegg er naturgassdrevne Eurocargo-modeller svært stille, noe som gjør dem perfekte for natt-distribusjon i byene.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen