BANE FOR ALLE: Bybanen vant kategoripris for transport i 2014. Bildet er fra samme året.
BANE FOR ALLE: Bybanen vant kategoripris for transport i 2014. Bildet er fra samme året. (Bilde: Bybanen)

Jakter etter transportbransjens inkluderende suksesshistorier

Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut fikk Bybanen pris som det beste transportmiddel. Nå er jakten i gang etter nye inkluderende prosjekter i transportsektor. – Det er avgjørende for fremtidens verdiskaping at alle kan delta i samfunnet vårt. Derfor er denne prisen så viktig, sier likestillingsminister Solveig Horne.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Sykehuskorridorer der alle finner fram. Nettsider som alle forstår. Transportmidler som alle kommer seg av og på. Fortauskanter som alle kommer seg over. Syltetøyglass alle kan åpne. Stemmeskjemaer som alle kan bruke. I et universelt utformet samfunn kan alle delta på like premisser, uansett hvilket utgangspunkt de har. Det er det god økonomi i.

Senere i år skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut for tredje gang. Frem til fredag 12. mai er det mulig å nominere kandidater til prisen, som har til hensikt å løfte fram de mest innovative og brukervennlige produktene, tjenestene og omgivelser som finnes i Norge. Programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA) ønsker seg så mange nominasjoner som mulig.

– Absolutt alle – både fagpersoner og vanlige borgere – kan komme med nominasjoner. Vi vet det allerede finnes hundrevis, kanskje tusenvis, av gode, inkluderende løsninger i Norge innenfor alle tenkelige områder. Ved å løfte fram de beste og mest innovative av disse, håper vi å inspirere enda flere til å satse på universell utforming, sier Eikhaug.

Banebrytende bybane

I 2014 vant Bybanen transportkategorien til Innovasjonsprisen for universell utforming.

«Absolutt alle – både fagpersoner og vanlige borgere – kan komme med nominasjoner. Vi vet det allerede finnes hundrevis, kanskje tusenvis, av gode, inkluderende løsninger i Norge innenfor alle tenkelige områder.»

- Onny Eikhaug

– Bybanen er et modig, innovativt prosjekt i norsk målestokk. Universell utforming har vært en grunnleggende forutsetning for utviklingen av Bybanen. Den tilbyr en transportløsning som alle kan bruke på en likeverdig måte. Bybanen er det første baneanlegget i Norge som er universelt utformet på en helhetlig måte, sier Eikhaug.

Innovasjonsprisen for universell utforming:

  • Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).
  • Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
  • Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.
  • Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital.
  • Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, YR.no og Hardanger Bestikk.

I jurykjennelsen fikk Bybanen ros for å være et av de mest suksessrike plangrepene i norske byer i etterkrigstiden.

Løsninger alle tjener på

Ifølge juryleder John Arne Bjerknes, til daglig partner i arkitektselskapet Nordic, skiller en universell utformet løsning seg fra tradisjonelle hjelpemidler ved at de fungerer bedre for alle, ikke bare brukere med funksjonsnedsettelser. Som eksempel nevner han den tidligere forhatte og fryktede selvangivelsen.

– Den nye skattemeldingen er utformet slik at hvem som helst skal kunne levere den. Innovasjonen ligger i at den er tilgjengelig og forståelig, og at du ikke bruker dagevis på kompliserte utregninger. Resultatet er noe vi alle tjener på, sier jurylederen. Skatteetaten fikk Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien interaksjons- og informasjonsdesign i 2014.

Innovasjonsprisen for universell utforming har blitt delt ut av DOGA siden 2011 på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD), som koordinerer regjeringens satsing på universell utforming. Prisen deles ut i åtte kategorier, og hedrer oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen