- Vi har avdekket bevisst juks, sier Rune Granum i Statens vegvesen.
- Vi har avdekket bevisst juks, sier Rune Granum i Statens vegvesen. (Foto: Torstein Paulsen)

Juks og fanteri blant yrkessjåførlærere

Denne uken har NRK hatt bred dekning av Statens vegvesens oppfølging av yrkessjåføropplæringen.

  • sjåfører
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Tilsynsseksjonen Statens vegvesen, Region øst, har avdekket førerkortjuks blant yrkessjåførlærere i Trondheim, Førde og Stryn – samt alvorlige mangler i yrkessjåføropplæring i en yrkessjåførutdanningsbedrift i Ørsta.

Trikset med godkjenningen  av obligatoriske kurs

I saken med førerkortjuks er det fire yrkessjåførlærere som har trikset med godkjenningen  av obligatoriske kurs for sine respektive førerkort. Yrkessjåførlærerne skal ha førerkort i en rekke klasser. Regelverket for yrkessjåfører er bestemt av EU og praktiseres strengt. Alle yrkessjåfører etter obligatoriske førerprøver, inkludert yrkessjåførlærere, må gjennomføre et 140-timers grunnkurs til rundt 40.000 kroner. Deretter må alle ta et femdagers kurs hvert femte år, som koster rundt 9.000 kroner per sjåfør.

– Krav til yrkessjåførutdanning er blant annet begrunnet i trafikksikkerhet og at sjåførene skal settes i stand til å utøve yrket på en profesjonell måte. Lærerne har spart tid og penger på å godkjenne hverandres kurs og yrkessjåførstatus, det vil si grunnlaget for beholde kode 95 (yrkessjåfør) på førerkortet, sier kontorsjef Rune Granum i Statens vegvesen.

Mister retten til å drive undervisning i tre måneder

– At personer som har fått tillit til å gjennomføre yrkessjåførutdanningen, misbruker denne ved å melde inn opplæring som ikke har vært gjennomført er helt uakseptabelt, sier fagleder Rune Granum. 

En av de fire lærerne varslet Statens vegvesen om at man burde sjekke virksomheten for uregelmessigheter. Det ble gjort og  pr. 1. mai mister undervisningspersonalet og de respektive opplæringsbedriftene retten til å drive undervisning i tre måneder.

Sjåførene skal settes i stand til å utøve yrket på en profesjonell måte.

- Rune Granum

I saken om alvorlige mangler i yrkessjåførutdanningen i Ørsta, fikk Statens vegvesen innledningsvis anonyme tips om uregelmessigheter. Faggruppe trafikant i Tilsynsseksjonen valgte å observere kursene ved utdanningsstedet, uten å gi seg til kjenne. Man konkluderte i etterkant med undervisningen som var rapportert inn, og den faktiske aktiviteten på kursene ikke samsvarte.

Inndrar godkjenning

– Vi har avdekket bevisst juks. Kun en brøkdel av den pålagte kjøringen ble gjennomført, selv om den ble innmeldt som fullverdig, sier Rune Granum.

Statens vegvesen har vedtatt å inndra skolens godkjenning som lærested for grunn- og etterutdanning av yrkessjåfører i åtte måneder.

– Det er helt uakseptabelt at et lærested som skal sørge for at yrkessjåfører har den ballasten som er nødvendig for å kunne utøve yrket på en god og trafikksikker måte, ikke gjør denne oppgaven på en samvittighetsfull måte, sier Rune Granum.

– Vi driver stadig mer målrettede tilsyn. De som alltid har ting på stell får færre besøk, mens juksemakerne får jevnlige tilsyn, avslutter Granum.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen