Første seksjon i tørrdokk.
Første seksjon i tørrdokk. (Foto: Color Line)

Kjølstrekk og myntseremoni for verdens største plug-in hybridskip

16. april ble kjølstrekkseremonien for Color Hybrid avholdt på Crist skipsverft, i Polen. Som en del av dette arrangerte verftet også den tradisjonelle myntseremonien.

  • Hybrid
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Kjølstrekkseremonien er en av tre viktige milepæler i et skipsbyggingsprosjekt. De øvrige er lansering og når skipet settes i trafikk. Historisk foregikk denne seremonien da man var klar med den mest sentrale delen til skipet, også kalt kjølen. Denne markerte starten av selve skipsbyggingen, og øvrig treverk ble ofte festet til denne sentrale delen.

I dag markeres et skips byggestart ved at man plasserer den første av de mange seksjonene, også kalt blokker i tørrdokk. Her fortsetter sammensetningen av skroget ved at alle seksjonene, eller modulene blir sveiset sammen. For Color Lines nye skip er det fjorten seksjoner som skal sveises sammen. Den første «seksjon 1», veier 750 tonn.

 

Krzysztof Kulczycki, medeier i Crist S.A, Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line og Guvnor Ulstein, Konsernsjef i Ulstein Group. Foto: Martine Haugland / Color Line

For hell og lykke på ferden er det tradisjon å plassere lykkemynter under kjølen i forbindelse med kjølstrekken. Det finnes mange myter om hvordan denne tradisjonen oppsto, men ingen kan med sikkerhet si når eller hvor man begynte med dette. Når skipet settes i drift kan myntene enten sveises inn i stålet, eller henges opp innrammet om bord på skipet.

Grønnere, sikrere og smartere løsninger

Konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line la vekt på miljø og bærekraft i sin tale:

– Hybrid-teknologien og andre miljøløsninger om bord i Color Hybrid vil bidra til å redusere støy og utslipp av miljøskadelige gasser til et minimum.

– Ulstein Verft legger stor vekt på å utvikle grønnere, sikrere og smartere løsninger. Vi er svært glade for det gode samarbeidet med Color Line og at vi har nådd denne viktige milepælen for Color Hybrid. Neste viktige milepæl er når skroget ankommer Ulstein Verft i oktober, sier Gunvor Ulstein, konserndirektør ved Ulstein Verft Ulstein.

Miljø fortsetter å være en akselerator for Color Line. Selskapet har blant annet installert landstrømanlegg i alle sine norske havner; Oslo, Larvik, Kristiansand og Sandefjord. Anlegget i Sandefjord vil også bli brukt til lading av batteriene om bord på Color Hybrid. Det nye skipet blir bygget til Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) og vil få norsk bemanning.

Skipet blir verdens største plug-in hybridskip og skal settes inn i trafikk sommeren 2019. Det 160 meter lange skipet får en kapasitet på 2.000 passasjerer og 500 biler. Totalinvesteringen er over én milliard kroner.

KABOTASJE/23. oktober 2018

Debatt på ville veier

Både nyanser og fakta synes å være blåst av veien når Norges Lastebileier-Forbund (NLF) kritiserer ordningen med lovlig kabotasjetransport i Norge og beskylder Posten og Bring for lovbrudd og underbetaling av utenlandske sjåfører. Aktører som forsøker å presse Bring ut i grøfta, baner samtidig vei for cowboy-aktører, økte utslipp og lavere sikkerhet på norske veier. Les hele saken

Til toppen