Klart for neste fase av prosjekt "Førerløse kjøretøy"

Klart for neste fase av prosjekt "Førerløse kjøretøy"

Avinor har siden 2011 hatt en visjon om å få utviklet førerløse kjøretøy. Nå skal visjonen realiseres i en prototype som skal testes i Bodø 2018.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I oktober 2015 ble det besluttet å starte en førkommersiell anskaffelsesprosess. Bakgrunnen for dette er at det er behov for en forsknings- og utviklingsfase for å skape et attraktivt produkt. Nå har Avinor konkludert, og YETI er valgt som samarbeidspartner i dette prosjektet.

YETI er et selskap med store industriaktører bak: Semcon Devotek AS og Øveraasen AS.

- Dette er selskap som jobber i et globalt marked. De leverte et godt og spennende tilbud. Vi ser at de har rett kompetanse og ressurser, forteller divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor.

Hvis alt går som planlagt vil innsamling av data pågå vinteren 16/17. Den neste fasen i prosjektet - fram mot slutten av tredje kvartal 2018 – innebærer utvikling og testing av prototype ved en av Avinors lufthavner.

YETI har beskrevet en komplett leveranse for prosjektet helt frem til pilottest. De har knyttet til seg både bil -og maskinleverandører for å få full tilgang til allerede eksisterende teknologi i kjøretøyene, og vil da kunne videreutvikle denne teknologien.

- Førerløse kjøretøy kan i likhet med for eksempel fjernstyrte tårn, bli et viktig bidrag i arbeidet med å effektivisere driften til Avinor. Dette blir kjempespennende, avslutter Snekkerbakken.

Pilotprosjektet er et samarbeid mellom Avinor, NHO og Innovasjon Norge.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen