Klart for neste fase av prosjekt "Førerløse kjøretøy"

Klart for neste fase av prosjekt "Førerløse kjøretøy"

Avinor har siden 2011 hatt en visjon om å få utviklet førerløse kjøretøy. Nå skal visjonen realiseres i en prototype som skal testes i Bodø 2018.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I oktober 2015 ble det besluttet å starte en førkommersiell anskaffelsesprosess. Bakgrunnen for dette er at det er behov for en forsknings- og utviklingsfase for å skape et attraktivt produkt. Nå har Avinor konkludert, og YETI er valgt som samarbeidspartner i dette prosjektet.

YETI er et selskap med store industriaktører bak: Semcon Devotek AS og Øveraasen AS.

- Dette er selskap som jobber i et globalt marked. De leverte et godt og spennende tilbud. Vi ser at de har rett kompetanse og ressurser, forteller divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor.

Hvis alt går som planlagt vil innsamling av data pågå vinteren 16/17. Den neste fasen i prosjektet - fram mot slutten av tredje kvartal 2018 – innebærer utvikling og testing av prototype ved en av Avinors lufthavner.

YETI har beskrevet en komplett leveranse for prosjektet helt frem til pilottest. De har knyttet til seg både bil -og maskinleverandører for å få full tilgang til allerede eksisterende teknologi i kjøretøyene, og vil da kunne videreutvikle denne teknologien.

- Førerløse kjøretøy kan i likhet med for eksempel fjernstyrte tårn, bli et viktig bidrag i arbeidet med å effektivisere driften til Avinor. Dette blir kjempespennende, avslutter Snekkerbakken.

Pilotprosjektet er et samarbeid mellom Avinor, NHO og Innovasjon Norge.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen