Konkurrerer i energieffektivitet med egenutviklet elbil

Konkurrerer i energieffektivitet med egenutviklet elbil

25 studenter ved NTNU er nå i en hektisk innspurt før den 33. utgaven av Shell Eco-marathon Europe går av stabelen i London 25. mai. Trondheimslaget «DNV GL Fuel Fighter» har utviklet og bygget en sprek elbil som skal sprenge grenser når det gjelder energieffektivitet.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Vi har valgt å utvikle en ny elektrisk konseptbil fordi vi tror at dette er fremtiden for personbiler. Elektrisitet som energikilde for kjøretøy er også praktisk, trygt og forutsigbart. Tidligere har vi fokusert mye på design, mens i år vil vi hevde oss teknisk. Vi jobber nå på spreng med å optimalisere bilens tekniske komponenter som batteristyring, drivverk og motorkontroller, forteller Bård Carlsen, prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.

Ultra-energieffektive kjøretøy

I London skal NTNU møte mer enn 190 andre lag fra 27 forskjellige land, som alle har brukt over 12 måneder på å designe, bygge og teste sine ultra-energieffektive kjøretøy. Lagene skal konkurrere på en spesialbygd 1,6 kilometer lang gatebane i London for å se hvem som kjører lengst med minst mulig energiforbruk. I praksis må alle lagene kjøre en satt distanse innenfor en minimumstid – etter dette blir effektiviteten regnet om til antall km per liter.

Fjorårets vinnerlag i konseptbilklassen for elektrisk batteri, som er klassen NTNU skal konkurrere i, imponerte med et resultat på 1 801 kilometer på elektrisk energi tilsvarende én liter drivstoff. Lengden er sammenlignbart med distansen Hammerfest til Oslo!

– Å designe og bygge en høyteknologisk bil fra bunnen av er svært utfordrende. Shell Eco-marathon gir studentene en helt unik praktisk erfaring, som jeg tror kan være veldig verdifull for deltakerne å ha med seg til videre studier eller arbeidslivet, sier Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Shell.

En lang og stolt historie i Shell Eco-marathon

4. mai skal DNV GL Fuel Fighter for første gang vise frem den nye el-bilen under en offentlig avduking på Gløshaugen i Trondheim. Alexandra Bech Gjørv, konsernsjef i SINTEF, er fadder for årets bil. NTNU har en lang og stolt historie i Shell Eco-marathon. Dette er det tiende året universitetet deltar, og kan blant mange gode resultater vise til en tidligere verdensrekord.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen