Konkurrerer i energieffektivitet med egenutviklet elbil

Konkurrerer i energieffektivitet med egenutviklet elbil

25 studenter ved NTNU er nå i en hektisk innspurt før den 33. utgaven av Shell Eco-marathon Europe går av stabelen i London 25. mai. Trondheimslaget «DNV GL Fuel Fighter» har utviklet og bygget en sprek elbil som skal sprenge grenser når det gjelder energieffektivitet.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Vi har valgt å utvikle en ny elektrisk konseptbil fordi vi tror at dette er fremtiden for personbiler. Elektrisitet som energikilde for kjøretøy er også praktisk, trygt og forutsigbart. Tidligere har vi fokusert mye på design, mens i år vil vi hevde oss teknisk. Vi jobber nå på spreng med å optimalisere bilens tekniske komponenter som batteristyring, drivverk og motorkontroller, forteller Bård Carlsen, prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.

Ultra-energieffektive kjøretøy

I London skal NTNU møte mer enn 190 andre lag fra 27 forskjellige land, som alle har brukt over 12 måneder på å designe, bygge og teste sine ultra-energieffektive kjøretøy. Lagene skal konkurrere på en spesialbygd 1,6 kilometer lang gatebane i London for å se hvem som kjører lengst med minst mulig energiforbruk. I praksis må alle lagene kjøre en satt distanse innenfor en minimumstid – etter dette blir effektiviteten regnet om til antall km per liter.

Fjorårets vinnerlag i konseptbilklassen for elektrisk batteri, som er klassen NTNU skal konkurrere i, imponerte med et resultat på 1 801 kilometer på elektrisk energi tilsvarende én liter drivstoff. Lengden er sammenlignbart med distansen Hammerfest til Oslo!

– Å designe og bygge en høyteknologisk bil fra bunnen av er svært utfordrende. Shell Eco-marathon gir studentene en helt unik praktisk erfaring, som jeg tror kan være veldig verdifull for deltakerne å ha med seg til videre studier eller arbeidslivet, sier Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Shell.

En lang og stolt historie i Shell Eco-marathon

4. mai skal DNV GL Fuel Fighter for første gang vise frem den nye el-bilen under en offentlig avduking på Gløshaugen i Trondheim. Alexandra Bech Gjørv, konsernsjef i SINTEF, er fadder for årets bil. NTNU har en lang og stolt historie i Shell Eco-marathon. Dette er det tiende året universitetet deltar, og kan blant mange gode resultater vise til en tidligere verdensrekord.

FOSSILFRI/ 8. november 2018

Store norske selskaper vil ha fossilfrie tyngre kjøretøy

På Zerokonferansen i 2017 forpliktet et knippe av Norges største selskaper seg til å etterspørre utslippsfrie personbiler og lette varebiler. I forbindelse med årets Zerokonferanse tar de et skritt videre og vil etterspørre også tyngre fossilfrie kjøretøy. Samtidig ber de om forsterkede politiske virkemidler for å få far på utrullingen. Les hele saken

Til toppen