Kortreist biogass til midtnorske busser

Kortreist biogass til midtnorske busser

Gjennom datterselskapet Ecogas skal Ecopro i Verdal nå investere 54 millioner kroner for å levere biogass tilsvarende halvparten av det gassbussene i Trondheim forbruker. Enova bidrar med 17 millioner.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Biogass spiller en sentral rolle i å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Prosjektet i Verdal blir viktig for å erstatte bruk av naturgass med fornybar biogass i Trøndelag, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova.

Et godt eksempel på sirkulær økonomi

Siden 2008 har biogassfabrikken Ecopro på Verdal foredlet matavfall og slam fra 52 kommuner i Midt-Norge til biogass og næringsrik biogjødsel. Ecopro produserer årlig 25–30 GWh energi i form av urenset biogass, samt rundt 12 000 tonn gjødsel som benyttes i det lokale landbruket som erstatning for mineralgjødsel. Nå skal det nye Ecogas-anlegget oppgradere biogassen så kan den tas i bruk som drivstoff og erstatte diesel eller naturgass.

– Å benytte innbyggernes avfall til å skape drivstoff til å transportere de samme menneskene, er et godt eksempel på sirkulær økonomi, sier styreleder Tore Fløan i Ecogas.

Lavere drivstoffpriser og billigere busstjenester

Produksjonen vil tilsvare cirka 3 millioner liter diesel i året, og kan drifte halvparten av dagens gassbusser i Trondheim. Ecogas skal levere gassen til Gasnor, som i dag er leverandør til bussene i trønderhovedstaden.

– Sør-Trøndelag fylkeskommune har besluttet å tilpasse bussdepotet på Sandmoen for å ta imot denne typen gass, og er dermed med på å skape konkurranse i markedet og sikre tilgang av lokalprodusert biogass fra flere produksjonsanlegg. Dette er forventet å gi lavere drivstoffpriser og billigere busstjenester, forklarer Fløan og fortsetter:

– Målet vårt er å kunne levere kortreist biogass til det midtnorske markedet allerede fra desember i år. Vi starter byggingen av oppgraderingsanlegget umiddelbart, så målet er absolutt oppnåelig. Støtten fra Enova er avgjørende for at vi kan realisere investeringen på totalt 54 millioner kroner.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen