Kortreist biogass til midtnorske busser

Kortreist biogass til midtnorske busser

Gjennom datterselskapet Ecogas skal Ecopro i Verdal nå investere 54 millioner kroner for å levere biogass tilsvarende halvparten av det gassbussene i Trondheim forbruker. Enova bidrar med 17 millioner.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Biogass spiller en sentral rolle i å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Prosjektet i Verdal blir viktig for å erstatte bruk av naturgass med fornybar biogass i Trøndelag, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova.

Et godt eksempel på sirkulær økonomi

Siden 2008 har biogassfabrikken Ecopro på Verdal foredlet matavfall og slam fra 52 kommuner i Midt-Norge til biogass og næringsrik biogjødsel. Ecopro produserer årlig 25–30 GWh energi i form av urenset biogass, samt rundt 12 000 tonn gjødsel som benyttes i det lokale landbruket som erstatning for mineralgjødsel. Nå skal det nye Ecogas-anlegget oppgradere biogassen så kan den tas i bruk som drivstoff og erstatte diesel eller naturgass.

– Å benytte innbyggernes avfall til å skape drivstoff til å transportere de samme menneskene, er et godt eksempel på sirkulær økonomi, sier styreleder Tore Fløan i Ecogas.

Lavere drivstoffpriser og billigere busstjenester

Produksjonen vil tilsvare cirka 3 millioner liter diesel i året, og kan drifte halvparten av dagens gassbusser i Trondheim. Ecogas skal levere gassen til Gasnor, som i dag er leverandør til bussene i trønderhovedstaden.

– Sør-Trøndelag fylkeskommune har besluttet å tilpasse bussdepotet på Sandmoen for å ta imot denne typen gass, og er dermed med på å skape konkurranse i markedet og sikre tilgang av lokalprodusert biogass fra flere produksjonsanlegg. Dette er forventet å gi lavere drivstoffpriser og billigere busstjenester, forklarer Fløan og fortsetter:

– Målet vårt er å kunne levere kortreist biogass til det midtnorske markedet allerede fra desember i år. Vi starter byggingen av oppgraderingsanlegget umiddelbart, så målet er absolutt oppnåelig. Støtten fra Enova er avgjørende for at vi kan realisere investeringen på totalt 54 millioner kroner.

SJØTRANSPORT/20. februar 2018

Kystverkets handlingsprogram 2018 – 2029 er vedtatt

Etter en ekstern høringsrunde er Kystverkets handlingsprogram for 2018 – 2029 nå vedtatt. Viktige satsninger for Kystverket i årene framover er å fjerne vedlikeholdsetterslepet på navigasjonsinnretninger, å stimulere til mer sjøtransport gjennom tilskuddsordninger og Stad skipstunnel. Les hele saken

Til toppen