Kostnadsindeks for lastebiltransport

Kostnadsindeks for lastebiltransport

Statistikken gir informasjon om kor mykje det kostar å drifte ein lastebil kvar månad samanlikna med ein tidlegare periode.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Indeksen er både med og utan kostnader til ferje og bom. Det blir laga indeksseriar for ti ulike typar lastebilar fordelt på åtte ulike kostnadsgrupper.

Formålet med statistikken er å beskrive utviklingen i kostnadene knyttet til drift av ulike lastebiltyper. Utviklingen av indeksen ble gjort i 1997. Siden januar 1998 har det vært løpende drift av månedlige lastebilkostnadsindekser for ti kjøretøygrupper og åtte kostnadsarter.

Fra og med januar 2009 blir statistikken produsert med nye vekter basert på regnskapstall for 2007 for et utvalg av foretak i næringen godstransport på vei. Samtidig ble januar 2009 satt som ny basismåned i indeksen (januar 2009 = 100).

Fra og med januar 2009 blir det også utarbeidet en totalindeks for lastebiltransport. Totalindeksen er et vektet gjennomsnitt av kostnadsindeksene for de ti kjøretøygruppene. På oppfordring fra bransjen blir det fra januar 2009 også utarbeidet indekstall uten ferge- og bomkostnader, fordi disse kostnadene i større grad enn andre er spesifikt knyttet til det enkelte kjøreoppdraget.

Kostnadskomponenter 

De viktigste utgiftene som eiere av lastebiler har:

  • lønn til sjåfører
  • sosiale kostnader
  • reparasjons- og servicekostnader
  • drivstoff
  • dekk
  • lønn til funksjonærer
  • leiekostnader
  • kontorrekvisita og trykksaker
  • telefon og porto
  • forsikring
  • fergekostnader og bompenger
  • avskrivninger
  • rentekostnader
  • vektårsavgift/årsavgift

Kostnadsgruppene er utgangspunktet for delindeksene. Kostnadsindeksen for lastebiltransport består av i alt åtte slike delindekser:

1. Lønn og sosiale kostnader

2. Reparasjons- og servicekostnader

3. Drivstoffkostnader

4. Dekkostnader

5. Administrasjonskostnader

6. Forsikringskostnader

7. Fergekostnader og bompenger

8. Kapitalkostnader

Kjøretøygruppe: Inndeling av lastebilparken i ulike grupper etter hvilken type transport bilene brukes til. Lastebilkostnadsindeksen består av ti slike kjøretøygrupper:

1. Tømmertransport, 3-akslet bil med 3-akslet henger

2. Trekkbil for semitrailer, 3-akslet bil med 3-akslet henger

3. Tankbil, 3-akslet bil uten henger

4. Tankbil, 3-akslet bil med 3-akslet henger

5. Renovasjonsbil, 2-akslet bil

6. Nærtransport, 2-akslet bil

7. Kranbil, 3-akslet bil

8. Anleggstransport, 3-akslet bil uten henger

9. Anleggstransport, 3-akslet bil med henger

10. Langtransport, 3-akslet bil med henger

Kostnadsindeks for lastebiltransport (2009=100)
  Desember 2017
Indeks Prosent
November 2017 - Desember 2017 Desember 2016 - Desember 2017 Desember 2012 - Desember 2017
1Totalindeksen utan ferje- og bomkostnader for tankbil, 3-aksla bil utan henger er justert tilbake til 1. januar 2014 frå og med indeksen for november 2016. Sjølv om nivåa er litt annleis gir det lite utslag på prosentvis endring mellom månadene.
Utan ferge og bomkostnader        
Totalindeks 122,4 -0,6 2,5 9,2
Tømmertransport, 3-aksla bil m/hengar 122,0 -1,0 2,3 8,7
Trekkbil for semitrailer, 3-aksla bil m/hengar 120,7 -0,7 2,1 7,7
Tankbil, 3-aksla bil u/hengar1 123,8 -0,8 2,6 9,4
Tankbil, 3-aksla bil m/hengar 120,9 -0,8 2,5 8,4
Renovasjonsbil, 2-aksla bil 123,4 -0,4 2,7 10,6
Nærtransport, 2-aksla bil 125,0 -0,6 2,6 10,2
Kranbil, 3-aksla bil 125,2 -0,4 2,5 11,4
Anleggstransport, 3-aksla bil u/hengar 123,8 -0,6 2,4 9,5
Anleggstransport, 3-aksla bil m/hengar 122,0 -0,7 2,4 9,1
Langtransport 3-aksla bil m/hengar 118,6 -0,5 2,4 7,6
         
Med ferge- og bomkostnader        
Totalindeks 123,1 -0,6 2,7 9,9
Tømmertransport, 3-aksla bil m/hengar 122,6 -0,9 2,5 9,4
Trekkbil for semitrailer, 3-aksla bil m/hengar 121,8 -0,7 2,4 8,8
Tankbil, 3-aksla bil u/hengar 124,9 -0,8 2,9 10,5
Tankbil, 3-aksla bil m/hengar 122,8 -0,7 3,0 10,2
Renovasjonsbil, 2-aksla bil 123,9 -0,5 2,7 11,1
Nærtransport, 2-aksla bil 125,9 -0,6 2,9 11,1
Kranbil, 3-aksla bil 125,5 -0,3 2,7 11,8
Anleggstransport, 3-aksla bil u/hengar 124,1 -0,6 2,6 9,7
Anleggstransport, 3-aksla bil m/hengar 122,3 -0,6 2,5 9,4
Langtransport 3-aksla bil m/hengar 119,8 -0,5 2,7 8,8

ELEKTRISK/19. november 2018

22 statlige millioner til batterifartøy som skal operere i Oslofjorden

Det prisvinnende fartøyet Future of the Fjords får et søsterskip: Med 22 millioner fra Enova kan rederiet The Fjords neste år seile utslippsfritt med nok et hel-elektrisk turistfartøy. Denne gangen i Oslos nærområde. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen