Kostnadsindeks for lastebiltransport

Kostnadsindeks for lastebiltransport

Statistikken gir informasjon om kor mykje det kostar å drifte ein lastebil kvar månad samanlikna med ein tidlegare periode.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Indeksen er både med og utan kostnader til ferje og bom. Det blir laga indeksseriar for ti ulike typar lastebilar fordelt på åtte ulike kostnadsgrupper.

Formålet med statistikken er å beskrive utviklingen i kostnadene knyttet til drift av ulike lastebiltyper. Utviklingen av indeksen ble gjort i 1997. Siden januar 1998 har det vært løpende drift av månedlige lastebilkostnadsindekser for ti kjøretøygrupper og åtte kostnadsarter.

Fra og med januar 2009 blir statistikken produsert med nye vekter basert på regnskapstall for 2007 for et utvalg av foretak i næringen godstransport på vei. Samtidig ble januar 2009 satt som ny basismåned i indeksen (januar 2009 = 100).

Fra og med januar 2009 blir det også utarbeidet en totalindeks for lastebiltransport. Totalindeksen er et vektet gjennomsnitt av kostnadsindeksene for de ti kjøretøygruppene. På oppfordring fra bransjen blir det fra januar 2009 også utarbeidet indekstall uten ferge- og bomkostnader, fordi disse kostnadene i større grad enn andre er spesifikt knyttet til det enkelte kjøreoppdraget.

Kostnadskomponenter 

De viktigste utgiftene som eiere av lastebiler har:

  • lønn til sjåfører
  • sosiale kostnader
  • reparasjons- og servicekostnader
  • drivstoff
  • dekk
  • lønn til funksjonærer
  • leiekostnader
  • kontorrekvisita og trykksaker
  • telefon og porto
  • forsikring
  • fergekostnader og bompenger
  • avskrivninger
  • rentekostnader
  • vektårsavgift/årsavgift

Kostnadsgruppene er utgangspunktet for delindeksene. Kostnadsindeksen for lastebiltransport består av i alt åtte slike delindekser:

1. Lønn og sosiale kostnader

2. Reparasjons- og servicekostnader

3. Drivstoffkostnader

4. Dekkostnader

5. Administrasjonskostnader

6. Forsikringskostnader

7. Fergekostnader og bompenger

8. Kapitalkostnader

Kjøretøygruppe: Inndeling av lastebilparken i ulike grupper etter hvilken type transport bilene brukes til. Lastebilkostnadsindeksen består av ti slike kjøretøygrupper:

1. Tømmertransport, 3-akslet bil med 3-akslet henger

2. Trekkbil for semitrailer, 3-akslet bil med 3-akslet henger

3. Tankbil, 3-akslet bil uten henger

4. Tankbil, 3-akslet bil med 3-akslet henger

5. Renovasjonsbil, 2-akslet bil

6. Nærtransport, 2-akslet bil

7. Kranbil, 3-akslet bil

8. Anleggstransport, 3-akslet bil uten henger

9. Anleggstransport, 3-akslet bil med henger

10. Langtransport, 3-akslet bil med henger

Kostnadsindeks for lastebiltransport (2009=100)
  Desember 2017
Indeks Prosent
November 2017 - Desember 2017 Desember 2016 - Desember 2017 Desember 2012 - Desember 2017
1Totalindeksen utan ferje- og bomkostnader for tankbil, 3-aksla bil utan henger er justert tilbake til 1. januar 2014 frå og med indeksen for november 2016. Sjølv om nivåa er litt annleis gir det lite utslag på prosentvis endring mellom månadene.
Utan ferge og bomkostnader        
Totalindeks 122,4 -0,6 2,5 9,2
Tømmertransport, 3-aksla bil m/hengar 122,0 -1,0 2,3 8,7
Trekkbil for semitrailer, 3-aksla bil m/hengar 120,7 -0,7 2,1 7,7
Tankbil, 3-aksla bil u/hengar1 123,8 -0,8 2,6 9,4
Tankbil, 3-aksla bil m/hengar 120,9 -0,8 2,5 8,4
Renovasjonsbil, 2-aksla bil 123,4 -0,4 2,7 10,6
Nærtransport, 2-aksla bil 125,0 -0,6 2,6 10,2
Kranbil, 3-aksla bil 125,2 -0,4 2,5 11,4
Anleggstransport, 3-aksla bil u/hengar 123,8 -0,6 2,4 9,5
Anleggstransport, 3-aksla bil m/hengar 122,0 -0,7 2,4 9,1
Langtransport 3-aksla bil m/hengar 118,6 -0,5 2,4 7,6
         
Med ferge- og bomkostnader        
Totalindeks 123,1 -0,6 2,7 9,9
Tømmertransport, 3-aksla bil m/hengar 122,6 -0,9 2,5 9,4
Trekkbil for semitrailer, 3-aksla bil m/hengar 121,8 -0,7 2,4 8,8
Tankbil, 3-aksla bil u/hengar 124,9 -0,8 2,9 10,5
Tankbil, 3-aksla bil m/hengar 122,8 -0,7 3,0 10,2
Renovasjonsbil, 2-aksla bil 123,9 -0,5 2,7 11,1
Nærtransport, 2-aksla bil 125,9 -0,6 2,9 11,1
Kranbil, 3-aksla bil 125,5 -0,3 2,7 11,8
Anleggstransport, 3-aksla bil u/hengar 124,1 -0,6 2,6 9,7
Anleggstransport, 3-aksla bil m/hengar 122,3 -0,6 2,5 9,4
Langtransport 3-aksla bil m/hengar 119,8 -0,5 2,7 8,8

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen