Bør få økt tilgang til veinettet: Modulvogntog er en av måtene å få fraktet mer gods med færre kjøretøy, og på den måten spare både miljø og klima for unødvendige utslipp.
Bør få økt tilgang til veinettet: Modulvogntog er en av måtene å få fraktet mer gods med færre kjøretøy, og på den måten spare både miljø og klima for unødvendige utslipp. (Foto: Stein Inge Stølen)

Krever at myndighetene bidrar til bærekraftig transport

For å sikre at den norske transportnæringen får en sunn utvikling de neste årene er man avhengig av en storstilt rekruttering av nye sjåfører, samt stabile rammevilkår knyttet til innførsel av miljøteknologi og bedre tilgang på veinettet for modulvogntog.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Den forventede veksten i befolkningen og norsk økonomi vil føre til at mengden gods som skal fraktes også vil øke. Godsanalysen som ligger til grunn for NTP (2018-2029) viser at størsteparten av denne veksten vil komme på veiene. Fram mot 2030 er det beregnet at veksten i gods på vei vil være på nærmere 50%. I samme tidsrom har norske myndigheter gjennom Paris-avtalen forpliktet seg til å kutte kraftig i sine klimautslipp. Transportnæringen skal på sin side kutte 40% i sine utslipp innen 2030. Kombinert med den forventede veksten i godsmengde er dette en formidabel oppgave. NLF erkjenner at vår nærings aktivitet har negative følger for miljø og klima, og ønsker å bidra til å minimere disse.

Kritisk sjåførmangel

På samme tid har næringen også utfordringer med å rekruttere nok sjåfører. Utregninger med basis i NLFs konjunkturundersøkelse viser at våre medlemsbedrifter alene trenger 15 000 nye sjåfører fram mot 2030, dersom de skal utføre en like stor andel av det framtidige transportarbeidet som i dag. Vi kan også slå fast at denne utfordringen ikke kan løses ved å rekruttere sjåfører fra andre land. Hele Europa sliter med sjåførmangel i mer eller mindre like stor grad. Derfor er det avgjørende at NLF sammen med myndighetene tar kraftfulle grep for å løse dette ved å rekruttere sjåfører i Norge.

For å jobbe mot målet om en bærekraftig transport krever NLF:

  • At det tillates økte totalvekter på eksisterende bilpark
  • At arbeidet med å fjerne flaskehalser for modulvogntog intensiveres
  • At myndighetene tar grep for å sikre transportnæringen tilgang til bærekraftig HVO
  • At eventuelle nye incentivordninger for å skape et marked for ny, klimavennlig teknologi sikrer at også små aktører kan benytte seg av dem
  • At rekrutteringen av lastebilsjåfører styrkes, spesielt blant kvinner
  • At det åpnes for lånekassefinansiering av yrkessjåførutdanningen for lastebilsjåfører
  • At landslinjene for logistikk- og transportfag styrkes

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen