Det må blir større åpenhet om hvor mye bompenger som kreves inn. Folk må få vite hvor mye bompenger det legges opp til i kroner og øre.
Det må blir større åpenhet om hvor mye bompenger som kreves inn. Folk må få vite hvor mye bompenger det legges opp til i kroner og øre. (Foto: NAF)

Krever bompengeregnskap

Det finnes ingen god oversikt over hvor mye bompenger folk skal betale i årene som kommer. – Samferdselsministeren bør legge frem et bompengeregnskap for Stortinget, som viser hvor mye bompenger som skal betales hvert år fremover, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Hverken de årlige statsbudsjettene eller Nasjonal Transportplan som vedtas hvert fjerde år gir gode oversikter over utviklingen i bompenger i årene fremover.

– Statsbudsjettet viser at en ny bompengerekord ble satt i fjor. 10,8 milliarder ble betalt inn av bilistene i bomstasjonene. Oversiktlige tall for hva brukerne faktisk skal betale inn årlig fremover, legger ikke regjeringen frem. Det bør samferdselsminister Jon Georg Dale gjøre, slik at det blir større åpenhet om dette, og folk vet hvor mye bompenger det legges opp til i kroner og øre, oppfordrer Ryste.

Etterlyser åpenhet

Bompengesaken skaper stort engasjement mange steder i landet, og protestene er høylytte.

– Folk føler at en grense er nådd, både for hva lommeboka kan tåle og hva som er rettferdig fordeling. Ansvarlige politikere bør sørge for åpen og tydelig informasjon som folk kan kjenne seg igjen i, sier Ryste.

NAF viser til at samferdselsministeren, heller enn å snakke om hvor mye penger som kreves inn, vektlegger prosentandelen bompenger i veiprosjekter.

– Budsjettene har økt og det bygges mere vei. Det er bra. Samtidig øker regningen folk betaler gjennom bompenger. Dette må det bli større åpenhet rundt, sier Ryste.

Bedre beslutningsgrunnlag

Informasjonen NAF etterlyser finnes, men ligger spredt i ulike stortingsvedtak og dokumenter. Et samlet bompengeregnskap vil gi et bedre og mer helhetlig beslutningsgrunnlag for Stortinget, når de skal diskutere nye bypakker og bompengeprosjekter.

– NAF har med rette kritisert både lokale og sentrale politikere for at de skylder på hverandre i kontroversielle bompengesaker. Et samlet bompengeregnskap vil bedre få frem helhetsbildet. For Stortinget og regjeringen, som har ansvaret for helheten i politikken, vil det være et godt redskap for å ta riktige beslutninger, sier Ryste.

NAF mener derfor at dersom samferdselsministeren ikke på egen hånd vil legge frem et sånt regnskap, bør Stortinget kreve dette.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen