Landstrømanlegget vil bli integrert i totalt 8 av denne typen landstrømcontainere.
Landstrømanlegget vil bli integrert i totalt 8 av denne typen landstrømcontainere. (Foto: Kristiansand havn)

Kristiansand havn får Europas største landstrømanlegg

Mandag 10. september inviterer Kristiansand havn til offisiell åpning av Europas største landstrømanlegg og Norges første for cruise.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Kristiansand Havn samarbeider med det danske selskapet PowerCon og Agder Energi Nett om et prosjekt for å sette i drift Europas største landstrømanlegg.

Anlegget er et EU-medfinansiert innovasjons- og demonstrasjonsprosjekt som gjør at selv de største cruiseskipene kan slå av motoren i havn og ta i bruk elektrisk kraft i stedet. Agder Energi Nett bidrar med å legge til rette for strømforsyningen til anlegget.

Reduserer klimagassutslippene med 40 prosent 

Norge har gjennom EUs klimarammeverk forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030. Landstrøm til skipstrafikken er viktige tiltak for å nå målene.
Landstrømanlegget som skal testes i 2018 befester Kristiansand havn sin posisjon som landets ledende havn innenfor satsing på landstrøm.

I Kristiansand Havn er det gjort betydelige investeringer i landstrømanlegg over flere år som forsyner skipstrafikken. Det helt spesielle med det nye anlegget er at det kan håndtere cruisemarkedet med riktig spenning og frekvens, samt strøm nok til å fullstendig slå av skipets motorer. Det er helt unikt i europeisk sammenheng.

Systemet som blir integrert i 8 stk. 20 fots containere, kan levere opp til 16MVA elektrisk energi og blir bygget i henhold til den internasjonale høyspent IEC 80005-1 standard som sikrer at flest mulige skip kan koble til.

PowerCon, som skal levere anlegget, har også tidligere levert landstrømanlegg til Kristiansand havn, og samarbeider med det norske selskapet OneCo Sør AS fra Kristiansand for å bistå den maritime industri i Norge med det grønne skiftet.

Den totale investeringen på omkring 4 millioner euro, er medfinansiert av EU gjennom deres Innovasjon- og demonstrasjon program Horizon 2020 SME, og er i tråd med EU´s anbefaling om landstrøm i europeiske havner innen 2025.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen