Varelevering i Oslo.
Varelevering i Oslo. (Bilde: Karin Fossheim)

Kunnskapsmangel er en barriere mot bedre bylogistikk

Forskere ved TØI har derfor utarbeidet et faktagrunnlag for bylogistikkplaner.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

En bylogistikkplan kan være et virkemiddel for å gi varetransporter i byer økt fokus, flere ressurser og styrket kompetanse. En slik plan utformes ofte med vesentlig aktørmedvirkning, noe som øker planens legitimitet og relevans.

Før man kan utvikle bylogistikkplaner i norsk kontekst er det nødvendig å etablere et felles kunnskapsgrunnlag for bylogistikk på tvers av aktørene. Det har nå forskere ved TØI gjort i en ny rapport.  

I rapporten introduseres definisjoner og avgrensning av bylogistikk, og det gjøres rede for ulike tiltak som kan øke effektiviteten og redusere miljøulempene. Faggrunnlaget gir private aktører informasjon om offentlige planprosesser og mulighetene for innspill, mens offentlige aktører kan få økt forståelse av bylogistikk og presenteres for alternativer for samhandling og medvirkning.

Rapporten er ment som hjelp til samtlige aktører som er opptatt av bylogistikk. Aktørinvolvering og samarbeid mellom, eller internt i kommunene er viktig for å spre kunnskap og erfaring med varetransport. Eierskap og kunnskap i offentlig sektor om varelevering i by bidrar til bredere intern forankring og grunnlag for koordinering.

Rapporten er skrevet som en del av NORSULP-prosjektet (Sustainable Urban Logistics Plans in Norway): Prosjektet har som hovedmål å lage veiledning til utarbeidelser og etablering av bylogistikkplaner i norske kommuner.  Rapporten er finansiert av Forskningsrådet og Statens vegvesen Vegdirektoratet.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen