Kvinner mest skeptiske til å sitte på i selvkjørende biler

Kvinner mest skeptiske til å sitte på i selvkjørende biler

Kun én av fire kvinner ville satt seg inn i en bil som kjørte av seg selv, mens nesten halvparten av norske menn ville gjort det samme.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

En spørreundersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Continental viser at nordmenn generelt er skeptiske til å sitte på i fremtidens selvkjørende biler. Av de som ble spurt i undersøkelsen svarte 36 prosent av de ville turt å sitte på i slike biler, mens 42 prosent ikke ville satt seg inn i en selvkjørende bil. Kvinner var mer skeptiske enn menn, og kun 27 prosent av kvinnene ville våget å sitte på mot 46 prosent av mennene som ble spurt.

Skeptisk til å sitte på i en selvkjørende bil

På landsbasis er nordlendingene mest åpne for å sitte på i en selvkjørende bil. 42 prosent av de som svarte fra Nord-Norge ville turt å sitte på i en bil med slik teknologi. I den andre enden av skalaen finner vi sørlendingene, hvor 30 prosent svarte ”ja” på spørsmålet om de ville turt å sitte på i en selvkjørende bil.

- Det er ingen grunn til å være skeptisk til å sitte på i en selvkjørende bil. Når denne teknologien kommer på markedet vil den være gjennomtestet, og en bilpark med selvkjørende biler vil være tryggere enn om alle kjører selv, sier markedsansvarlig Hege Eike Lie i Continental.

Det tyske selskapet er mest kjent som dekkprodusent, men de utvikler også teknologiløsninger til bilindustrien. Blant satsingsområdene er teknologi for selvkjørende biler. De har også utviklet teknologi som er godt kjent for alle som har brukt tid bak et ratt de siste årene – som for eksempel ABS, ESC og nødbremsassistent (EBA).

Continental har en visjon på konsernnivå som kalles Vision Zero. Dette innebærer at det skal være null dødsfall, null personskader og null ulykker i trafikken. Teknologi som gjør at bilene kan ta flere avgjørelser selv er et viktig steg for å kunne nå denne visjonen.

Selvkjørende i 2025

Continentals eksperter mener selvkjørende biler vil være en realitet i løpet av de kommende ti årene. I 2025 forventer de at nye biler skal kunne kjøre autonomt på motorveien, og fra 2030 forventes det at bilene skal kunne gjøre det samme fra dør til dør. Det kan også være mulig å implementere slik teknologi tidligere, men det krever tilpasning fra flere hold.

- Byen må også tilpasse seg selvkjørende biler – blant annet ved å opprette egne kjørefelt for slike biler. Da kan det være mulig å implementere dette tidligere. Til de forbrukerne som frykter å miste kontrollen med automatiseringen kan vi si én ting: Det vil alltid være en av-knapp, sa styreleder i Continental, Dr. Elmar Degenhart, under en pressekonferanse på årets CES-messe (Conusmer Electronics Show) i Las Vegas.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen