Kvinner mest skeptiske til å sitte på i selvkjørende biler

Kvinner mest skeptiske til å sitte på i selvkjørende biler

Kun én av fire kvinner ville satt seg inn i en bil som kjørte av seg selv, mens nesten halvparten av norske menn ville gjort det samme.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

En spørreundersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Continental viser at nordmenn generelt er skeptiske til å sitte på i fremtidens selvkjørende biler. Av de som ble spurt i undersøkelsen svarte 36 prosent av de ville turt å sitte på i slike biler, mens 42 prosent ikke ville satt seg inn i en selvkjørende bil. Kvinner var mer skeptiske enn menn, og kun 27 prosent av kvinnene ville våget å sitte på mot 46 prosent av mennene som ble spurt.

Skeptisk til å sitte på i en selvkjørende bil

På landsbasis er nordlendingene mest åpne for å sitte på i en selvkjørende bil. 42 prosent av de som svarte fra Nord-Norge ville turt å sitte på i en bil med slik teknologi. I den andre enden av skalaen finner vi sørlendingene, hvor 30 prosent svarte ”ja” på spørsmålet om de ville turt å sitte på i en selvkjørende bil.

- Det er ingen grunn til å være skeptisk til å sitte på i en selvkjørende bil. Når denne teknologien kommer på markedet vil den være gjennomtestet, og en bilpark med selvkjørende biler vil være tryggere enn om alle kjører selv, sier markedsansvarlig Hege Eike Lie i Continental.

Det tyske selskapet er mest kjent som dekkprodusent, men de utvikler også teknologiløsninger til bilindustrien. Blant satsingsområdene er teknologi for selvkjørende biler. De har også utviklet teknologi som er godt kjent for alle som har brukt tid bak et ratt de siste årene – som for eksempel ABS, ESC og nødbremsassistent (EBA).

Continental har en visjon på konsernnivå som kalles Vision Zero. Dette innebærer at det skal være null dødsfall, null personskader og null ulykker i trafikken. Teknologi som gjør at bilene kan ta flere avgjørelser selv er et viktig steg for å kunne nå denne visjonen.

Selvkjørende i 2025

Continentals eksperter mener selvkjørende biler vil være en realitet i løpet av de kommende ti årene. I 2025 forventer de at nye biler skal kunne kjøre autonomt på motorveien, og fra 2030 forventes det at bilene skal kunne gjøre det samme fra dør til dør. Det kan også være mulig å implementere slik teknologi tidligere, men det krever tilpasning fra flere hold.

- Byen må også tilpasse seg selvkjørende biler – blant annet ved å opprette egne kjørefelt for slike biler. Da kan det være mulig å implementere dette tidligere. Til de forbrukerne som frykter å miste kontrollen med automatiseringen kan vi si én ting: Det vil alltid være en av-knapp, sa styreleder i Continental, Dr. Elmar Degenhart, under en pressekonferanse på årets CES-messe (Conusmer Electronics Show) i Las Vegas.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen