Ladbare varebiler fra Ford skal gi bedre London-luft
(Foto: Ford)

Ladbare varebiler fra Ford skal gi bedre London-luft

Med støtte fra britiske myndigheter lanserer Ford nå et 50 millioner-kroners prosjekt for å hjelpe London med dårlig luftkvalitet. 20 nye Transit Custom plug-in-hybrid skal de neste 12 månedene brukes til varetransport i hjertet av London.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Målet er å se hvordan varetransporten kan elektrifiseres i storbyen, og hvilke miljøeffekt dette kan ha.

- Dette spennende prosjektet viser hvordan teknologi kan gjøre livet til de som som bor i byer bedre. Ford er Europas mest solgte nyttekjøretøymerke, så det er helt naturlig at vi satser tungt på å elektrifisere varetransporten, sier Ford Europas toppsjef, Jim Farley.

7000 varebiler i sentrum

Et av selskapene som skal ta i bruk lavutslippsflåten med Ford Transit Custom er byens kollektivselskap, Transport for London.

Hver eneste hverdag kjører varebiler mer enn 13 millioner km, fordelt på hele 280 000 reiser, i London. I rushtiden kjører det rundt 7000 varebiler i timen i sentrum av den britiske hovedstaden.

Ford har fokus på å elektrifisere de mest populære volummodellene, både innenfor nyttekjøretøysegmentet, men også på SUV og biler i den mer sportslige enden av skalaen. Målet er at bilene skal bli bedre, morsommere å kjøre og mer miljøvennlige.

Starter miljøprosjektet til høsten

Flåten med 20 Transiter Custom, plug-in-hybrid, skal tas i bruk allerede til høsten. Dette er også en del av Fords planer om å samarbeide med store byer for å utvikle transportløsninger som skal gi innbyggerne bedre livskvalitet.

- Å få varetransporten over på lavutslippsbiler er en helt sentral faktor for å få renset opp i den giftige Londonluften. Dataene fra dette prosjektet vil være viktig for vårt LoCITY program, hvor målet nettopp er å få varetransporten over på lavutslippskjøretøy, sier Londons ordfører, Sadiq Khan.

Med Transit Custom, plug-in-hybrid, som skal brukes i prosjektet, er Ford den første blant de store som får plug-in hybrid teknologi i dette varebilsegmentet.

Evalueres for å lage enda bedre elektrifiserte biler

Testflåten vil i hele perioden bli nøye overvåket av et Ford-utviklet system. Både de kostnadsmessige, de operasjonelle og de miljømessige sidene ved bruk av denne teknologien vil bli nøye gjennomgått for dermed å kunne lage enda bedre elektrifiserte biler i fortsettelsen.

Vil utvikle neste generasjons teknologi

- Storbritannia er en global leder i utviklingen av lavutslipps motorteknologi. Dette prosjektet har fått nesten 5 millioner pund av britiske myndigheter. Det har sikret jobber og det demonstrerer vår forpliktelse til ikke bare å reduser CO2-utslippene, men også å jobbe med industrien for å utvikle neste generasjons teknologi, sier klima- og industriminister i Storbritannia, Nick Hurd.

Ford-program til 40 milliarder kroner

Transit Custom plug-in hybrid er bare en av de 13 nye globale elektrifiserte modellene Ford kommer med i løpet av de neste fem årene. En satsing på nærmere 40 milliarder kroner i perioden skal blant annet resultere i en helelektrisk SUV med rekkevidde på drøye 480 km og en masseprodusert selvkjørende hybridbil uten verken ratt eller pedalsett.

ALKOLÅS/12. desember 2018

Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven. De nye reglene som trer i kraft fra nyttår betyr at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag fra 1. januar 2019 skal ha alkolås. Les hele saken

LOGISTIKK/10. desember 2018

Samarbeider for å redusere time-to-market for 3D-printede deler

PostNord AB, leverandøren av kommunikasjons- og logistikkløsninger i Norden, kunngjorde at selskapet har inngått partnerskap med GKN Powder Metallurgy, en ledende innovasjonsutviklingspartner innen produksjonsindustrien. Samarbeidet vil gjøre 3D-print av deler i produksjonsindustrien til et mer åpent og tilgjengelig marked. Les hele saken

Til toppen