Laksetrailere sørger for sushi og info om føreforhold

Laksetrailere sørger for sushi og info om føreforhold

To laksetrailer i rute mellom Skjervøy og Helsinki har i to måneder holdt Vegvesenet oppdatert om veg- og føreforhold.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

To trailere, som vanligvis transporterer laks fra Norge til Helsinki, har fått ekstraordinært utstyr som gir kontinuerlig informasjon om føreforholdene på vegen.

– Vi har så gode erfaringer med denne teknologien at vi vil bruke den også på denne viktige transportåren for norsk sjømat.

Det sier Torgeir Vaa i Statens vegvesen, som var med da det nye utstyret ble montert inn i bilene på verksted i den finske byen Kaustinen.

Sensorer sender lyssignal

Sensoren under traileren sender et lyssignal ned på vegen og registrerer hvordan vegen reflekterer dette signalet. Slik sjekker og videreformidler kjøretøyet om vegen er tørr, våt eller isete, og beregner hvor mye friksjon det er mellom dekkene og vegbanen.

Travel og verdifull

– En trailer fullastet med laks har stor verdi, og den har det travelt. Laksens reise fra Norge til Asia, for eksempel, tar ikke mer enn 36 timer. Etter halve tiden bør den være klar for å bli lastet over fra bil til fly i Helsinki. Vi må bidra til at denne transporten går mest mulig knirkefritt. Korrekt og oppdatert friksjonsmåling er med på det, sier prosjektleder Gunn Sissel Dobakk i Statens vegvesen.

Intelligent veg

Friksjonsmålingen fra Skjervøy til Helsinki er en del av Statens vegvesens pilotprosjekt på E8 for å teste og utvikle ITS (intelligente transportsystemer). Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om dyr eller andre hinder i vegbanen.

Statens vegvesen skal ta i bruk ulike varianter av slik teknologi for å gjøre E8 fra Skibotn til Kilpisjärvi til en intelligent veg. Teknologien som vil bli tatt i bruk på E8, gjør det på sikt mulig for bilen og vegen å kommunisere med hverandre. Slik blir kjøreturen langs en intelligent veg tryggere, mer effektiv og miljøvennlig.

Todelt mål

Målet med ITS-teknologi er todelt: For trafikanter og transportører kan ITS gjøre kjøreturen tryggere, mer effektiv og miljøvennlig. For de som drifter og vedlikeholder vegen, kan ITS gjøre det enklere å sette inn de riktige tiltakene tidlig nok.

– Friksjonsmålingen på laksetrailere bidrar til å nå begge disse målene. Informasjonen fra denne løpende målingen bidrar til effektiv transport langs vegen. Den kan også gjøre det enklere for entreprenøren å strø og brøyte til riktig tid, sier Dobakk.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen