Lanserer smart og sikkert styresystem som styrer alt utstyr på lastebilen
(Foto: Ole Martin Wold)

Lanserer smart og sikkert styresystem som styrer alt utstyr på lastebilen

Etter et par år med utvikling og harde tester er Mählers nye proporsjonale styresystem MC3 nå klart til lansering. Systemet er utviklet for mykere, sikrere og mer intuitiv styring av både plog, høvelblad, spreder og tippflak. MC3 er bygd for fjernsupport; via mobilnettet kan man koble opp styresystemet og få teknisk support, uavhengig av hvor man befinner seg. MC3 oppfyller dessuten den nyeste og ledende maskinsikkerhetsstandarden, EN ISO 13849, og er dermed et av de sikreste styringssystemene på markedet for veivedlikeholdsprodukter.

  • system
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Oppdraget var å utvikle et modulært styresystem med fokus på den rette følelsen, ergonomi og maksimal sikkerhet. Det mener både vi og våre kunder at vi har lyktes med, sier Ingemar Nyberg, administrerende direktør i Mählers og prosjektleder for MC3.

MC3 er et proporsjonalt styresystem. Det vil si at alt plogutstyr kan styres trinnløst. Dessuten er programvaren i MC3 tilpasset for å støtte styring av andre typer funksjoner, som sand- og saltutstyr og tippflak.

– Det er akkurat det vi mener med modulært. Vår ambisjon er at MC3 skal kunne styre alt ekstrautstyr på lastebilen, sier Ingemar Nyberg.

Selve styringen av plog og annet utstyr skjer via MIG2, en ergonomisk og flerfunksjonell joystick. Opprinnelig ble joysticken utviklet for å styre Engcons rotortilter for gravemaskiner.

– Vi hadde allerede en svært god joystick i «familien», og det var naturlig å ta denne i bruk også for Mählers' egne behov, sier Ingemar Nyberg.

Support og oppdatering av programvare på MC3 er mulig via appen «Mählers Control System 3», som lastes ned til en Android-telefon via Google Play. Deretter ringer kunden support, som kobler seg opp til MC3, uansett hvor lastebilen står.

– Verkstedet vil på denne måten kunne lese feilkoder, foreta justeringer i systemet, sende programvareoppdateringer og lignende, uansett hvor lastebilen befinner seg. Det vil spare mange unødvendige turer til verkstedet, sier Ingemar Nyberg. 

Til toppen