Leder utviklingen av selvkjøredebiler

Leder utviklingen av selvkjøredebiler

Ford Motor Company blir i en stor rapport vurdert som selskapet som leder an i utviklingen av selvkjørende biler. På de neste plassene følger General Motors, Renault-Nissan og Daimler.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det er det uavhengige globale analyseselskapet Navigant Research som har konkludert med dette i rapporten som analyserte 18 ledende selskap som utvikler selvkjørende biler.

- Hos Ford jobber vi hardt for å være ledende i den selvkjørende revolusjonen – vi har ledere som tar de riktige grepene, vi setter kundenes sikkerhet først, og vil bygge en bærekraftig forretningsmodell som skal ta i bruk denne teknologien for å dekke kundenes behov, sier Fords globale sjef for produktutvikling, Raj Nair i en blogg om selskapets satsing.

Vurdert på en rekke kriterier

Selskapene på listen, som inkluderer flere av verdens største bilprodusenter, er vurdert på ti forskjellige kriterier som blant annet visjon, plan for markedsintroduksjon, partnere, strategi og evnen til å kunne tenke og handle innenfor et langsiktig perspektiv. Gjennomgangen til Navigant Research viser at Ford ligger foran alle de andre teknologi- og bilprodusentene innenfor feltet selvkjørende biler.

Milliardinvestering i kunstig intelligens

I februar annonserte Ford Motor Company at de i løpet av de neste fem årene vil investere hele 8,4 milliarder norske kroner i selskapet Agro AI som jobber med kunstig intelligens. Investeringen gjøres for å utvikle et virtuelt kjøresystem for Fords første serieproduserte selvkjørende bil som kommer i 2021, og for potensielle lisenser til andre selskap.

Skal masseproduseres i 2021

Den selvkjørende bilen skal produseres i et høyt volum og settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende drosje eller i et bildelingskonsept. Bilen kommer uten ratt, bremser eller gasspedal.

- Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for over hundre år siden, sa Ford Motor Companys globale toppsjef Mark Fields da nyheten ble kjent i august i fjor.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen