Leder utviklingen av selvkjøredebiler

Leder utviklingen av selvkjøredebiler

Ford Motor Company blir i en stor rapport vurdert som selskapet som leder an i utviklingen av selvkjørende biler. På de neste plassene følger General Motors, Renault-Nissan og Daimler.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det er det uavhengige globale analyseselskapet Navigant Research som har konkludert med dette i rapporten som analyserte 18 ledende selskap som utvikler selvkjørende biler.

- Hos Ford jobber vi hardt for å være ledende i den selvkjørende revolusjonen – vi har ledere som tar de riktige grepene, vi setter kundenes sikkerhet først, og vil bygge en bærekraftig forretningsmodell som skal ta i bruk denne teknologien for å dekke kundenes behov, sier Fords globale sjef for produktutvikling, Raj Nair i en blogg om selskapets satsing.

Vurdert på en rekke kriterier

Selskapene på listen, som inkluderer flere av verdens største bilprodusenter, er vurdert på ti forskjellige kriterier som blant annet visjon, plan for markedsintroduksjon, partnere, strategi og evnen til å kunne tenke og handle innenfor et langsiktig perspektiv. Gjennomgangen til Navigant Research viser at Ford ligger foran alle de andre teknologi- og bilprodusentene innenfor feltet selvkjørende biler.

Milliardinvestering i kunstig intelligens

I februar annonserte Ford Motor Company at de i løpet av de neste fem årene vil investere hele 8,4 milliarder norske kroner i selskapet Agro AI som jobber med kunstig intelligens. Investeringen gjøres for å utvikle et virtuelt kjøresystem for Fords første serieproduserte selvkjørende bil som kommer i 2021, og for potensielle lisenser til andre selskap.

Skal masseproduseres i 2021

Den selvkjørende bilen skal produseres i et høyt volum og settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende drosje eller i et bildelingskonsept. Bilen kommer uten ratt, bremser eller gasspedal.

- Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for over hundre år siden, sa Ford Motor Companys globale toppsjef Mark Fields da nyheten ble kjent i august i fjor.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen