Volvo Trucks har inngått en milepælsavtale med Brønnøy Kalk AS i Norge om å levere Volvo Trucks' første kommersielle autonome transportløsning.
Volvo Trucks har inngått en milepælsavtale med Brønnøy Kalk AS i Norge om å levere Volvo Trucks' første kommersielle autonome transportløsning. (Foto: Volvo Trucks)

Leverer autonom transportløsning til Brønnøy Kalk AS

Volvo Trucks har nettopp inngått en milepælsavtale med Brønnøy Kalk AS i Norge om å levere Volvo Trucks' første kommersielle førerløse løsning til transport av kalkstein fra en åpen gruve til en havn i nærheten.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Løsningen for Brønnøy Kalk AS består av seks førerløse Volvo FH-lastebiler som skal transportere kalkstein en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket. Løsningen har vært gjennom vellykkede tester, og testene vil fortsette gjennom 2018 før løsningen settes i drift innen utgangen av 2019.

Avtalen kommer i kjølvannet av nylige vellykkede automatiseringsprosjekter innenfor blant annet gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling. Denne kommersielle løsningen er likevel en spennende ny erfaring for Volvo Trucks. I stedet for å kjøpe autonome lastebiler kjøper Brønnøy Kalk en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene.

– Dette er et viktig skritt for oss», sier daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord. «Konkurransen i bransjen er tøff. Vi jobber hele tiden med å øke effektiviteten og produktiviteten på lang sikt, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger.  Vi var på jakt etter en pålitelig og innovativ samarbeidspartner som er like opptatt av bærekraft og sikkerhet som oss.

Se de selvstyrte lastebilene i aksjon for Brønnøy Kalk AS. Hele seks selvkjørende Volvo FH16-lastebiler skal operere dag og natt, og kjøre kalkstein fra en åpen gruve, gjennom tunneler og svingete veier, til en havn fem kilometer unna.

– Ved å ta i bruk en autonom løsning styrker vi konkurranseevnen vår i et tøft globalt marked.

– Vi er stolte over å kunne presentere en autonom løsning som vil dekke kundenes behov når det gjelder sikkerhet, pålitelighet og lønnsomhet», sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks. De globale transportbehovene er i stadig endring, og bransjen krever nye og avanserte løsninger for å ligge i forkant. Vårt mål er å lede utviklingen av produkter og tjenester for å dekke disse behovene, fortsetter Nilsson.

– Det er spennende å ha nådd dette punktet, der vi kan presentere autonome løsninger», sier Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks. «Ved å konsentrere oss om et begrenset område og en forhåndsbestemt rute kan vi finne ut hvordan vi kan utnytte løsningen best mulig og skreddersy den til kundenes spesifikke behov. Dette handler om å samarbeide for å utvikle nye løsninger, noe som gir større fleksibilitet og effektivitet så vel som økt produktivitet.

Avtalen innebærer at kunden kjøper en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn. 

Volvo Trucks' første autonome kommersielle løsning

  • Avtalen omfatter en autonom terminal-til-terminal-løsning for transport av kalkstein ved Brønnøy Kalk i Velfjord i Norge.
  • Samarbeidspartnerne er Brønnøy Kalk AS og Volvo Trucks.
  • De selvkjørende Volvo FH-lastebilene betjenes utenfra av hjullasteroperatøren.
  • Ruten inkluderer kjøring både i tunneler og utendørs.

SYSTEM/ 9. april 2019

Lanserer smart og sikkert styresystem som styrer alt utstyr på lastebilen

Etter et par år med utvikling og harde tester er Mählers nye proporsjonale styresystem MC3 nå klart til lansering. Systemet er utviklet for mykere, sikrere og mer intuitiv styring av både plog, høvelblad, spreder og tippflak. MC3 er bygd for fjernsupport; via mobilnettet kan man koble opp styresystemet og få teknisk support, uavhengig av hvor man befinner seg. MC3 oppfyller dessuten den nyeste og ledende maskinsikkerhetsstandarden, EN ISO 13849, og er dermed et av de sikreste styringssystemene på markedet for veivedlikeholdsprodukter. Les hele saken

Til toppen